Zoeken Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)




 
Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
09-09-2009, 11:21 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-09-2009 om 11:22 PM door SiC.)
Bericht: #1
Tangodown Klassiekers - Operation Flashpoint
Tangodown Klassiekers
Operation Flashpoint
Door SiC

In de helikopter voelde hij zich al ongemakkelijk.
Over een paar minuten zou de helikopter landen en zou hij midden in vijandelijk gebied zitten, met mensen om hem heen die hem wilden doden.
Een week geleden kwam hij nog maar net uit de militaire training, nu werd van hem verwacht het dorpje Morton in te nemen.
De vijand had weliswaar geen zwaar pantser ter beschikking en zij wel, en daarnaast zelfs nog ondersteuning van de helikopters, maar dat maakte allemaal niks uit als hij in de kruisdraden van een vijandelijke scherpschutter liep.
Met één schot zou zijn leven voorgoed voorbij zijn.


Dit is een gevoel dat mensen veel zouden krijgen in Operation Flashpoint, de eerste game van Tsjechische ontwikkelaar Bohemia Interactive.
De vijand was overal, en 1 kogel was voldoende om je naar de eeuwige strijdvelden te sturen. Zou jij je vijand zien voordat hij jou zag?
Operation Flashpoint is de eerste game die militaire operaties op grote schaal en op zeer realistische wijze bracht.
De afstanden die in OFP afgelegd konden worden waren ongekend. Hele eilanden van ongeveer 100 vierkante kilometer stonden je ter beschikking met honderden kleine dorpjes, enorme bossen, valleien, en bergen. En allemaal moesten ze veroverd worden op de communisten! En de communisten konden overal zijn: tussen de gebouwen van het dorpje dat je moest veroveren, maar ook plots in je rug als ze door het bos een omtrekkende beweging maakten.
2001 was een mooi jaar voor de tactical gamer. Operation Flashpoint sloeg in als een bom en jaren later, tot op de dag van vandaag, word het nog gespeeld.
Inmiddels zijn er zoveel custom addons te verkrijgen dat je aan de gemiddelde harde schijf lang niet genoeg hebt.
Maar wat maakte deze game nou zo goed?

Het verhaal van Operation Flashpoint begint in 1985.
De Koude Oorlog is op zijn hoogtepunt als vijandelijke troepen Everon invallen, en de Amerikaanse strijdkrachten die op een naburig gelegen eiland gelegerd zijn er op uit moeten om de reden te vinden waarom zij plots geen contact meer krijgen met de autoriteiten op Everon.
Later zal blijken dat de Russen onder leiding van General Guba het eiland in een ijzeren greep houden.
De nachtmerrie van elke Amerikaan lijkt bewaarheid te worden, het Rode Gevaar rukt op!


Operation Flashpoint focust zich vooral op de soldaat David Armstrong, en levert zodoende een heel persoonlijke kijk op de oorlog die nog niet eerder voorkwam in eerdere tactical shooters.
De meeste games focusten zich puur op de verloop van de oorlog of afzonderlijke missies in plaats van de mannen die de oorlog moesten uitvechten.
De vele cutscenes deden de karakters uit de doeken, en bezorgden je een band met hen.
Langzamerhand zal Armstrong rijzen in rang en krijgt de speler de controle over een eigen peloton.

De gameplay was ook compleet nieuw.
Door de grote schaal van de eilanden liet de game de speler open in zijn aanpak.
In het begin is de speler een simpele soldaat en dient hij de orders op te volgen die hij van zijn commandant krijgt, en dit is meteen nog iets dat de game doet afwijken van de rest: de AI is vrijwel autonoom.
Hij krijgt een aantal waypoints die hij hoe dan ook moet volgen, maar het kwam zeer vaak voor dat de commandant niet in een rechte lijn van A naar B liep maar bijvoorbeeld toevlucht zocht in de bossen als hij tanks zag en hier niks tegen kon doen!
De AI was niet gescript zoals in de meeste games, want door de open aard van de game moest hij overal mee kunnen omgaan: ook met de dingen die de ontwikkelaar niet had kunnen voorzien!
Uiteindelijk moest de AI natuurlijk op punt B komen, maar hoe hij daar kwam, dat bepaalde hij zelf.
Delta Force kwam al eerder met redelijk open missies, maar was uiteindelijk zo gescript (en hier en daar zelfs redelijk arcade, zoals bijv. door het ontbreken van kogelballistiek) dat deze grauw afstak bij Operation Flashpoint.


Zodra de speler ongeveer halverwege de enorme campaign was kreeg hij het commando over een eigen peloton.
Dit zorgde ervoor dat de game nog veel opener werd, aangezien de speler niet langer door een AI commandant aangestuurd werd, maar zelf zijn eigen tactieken kon bepalen!
De speler had hier verschillende methodes voor: hij kon zijn soldaten afzonderlijk selecteren door de F-keys of het gehele team in één keer door het ordermenu.
Dit menu kon opgeroepen worden met Backspace, of door het selecteren van de eenheden, en bezat enorm veel mogelijkheden.
Van simpele aansturing als ‘keer terug naar formatie’, tot formaties, en je kon een soldaat zelfs een bepaalde richting in de gaten laten houden.

Hier kwam nog een interessant punt uit naar voren.
De AI wist niks van wat hij niet kon zien.
Als een teammember de bosjes in liep en daar onverhoopt de dood mocht vinden zonder dat iemand dit zag, werd dit ook niet aan de speler gerapporteerd.
Uiteindelijk kon de speler ook om een status-check vragen aan zijn soldaten.
Deze zouden dan locatie, munitie-status, en eventuele verwondingen door geven.
Maar als de radio stil bleef bij een bepaalde eenheid, kon je er u op zeggen dat hij dood was.


De AI heeft op deze manier veel mooie momenten voor mij gezorgd.
Tijdens een recon-missie waarbij wij niet gezien mochten worden, stuurde ik een infanterist vooruit een dal in.
Uiteraard stond mijn hele team op ‘hold fire’ zodat ze niet zouden schieten als er contact gemaakt werd.
Na een tijdje kreeg ik bericht terug van mijn soldaat: “Enemy soldier, 50 metres”.
Hij was op een patrouille gestuit. Na een korte tijd hoorde ik echter ineens schoten uit de vallei komen, en ik vroeg om een status-check.
Die kreeg ik, dus mijn soldaat was nog in leven. Snel beval ik hem om terug te keren naar de formatie, maar hij werd inmiddels nagezeten door de vijand die uit de hele vallei aan kwamen rennen op zoek naar de oorzaak van het lawaai.
Uiteindelijk werd mijn soldaat doodgeschoten en moest ik rennen voor mijn leven, maar desondanks was ik zwaar onder de indruk: de soldaat had beseft dat hij in enorm gevaar verkeerde als hij niks deed, en opende dus tegen mijn orders in het vuur. Hij wou in leven blijven, iets wat weinig games sindsdien ook maar enigszins hebben kunnen simuleren.

Maar infanteriemissies was niet het enige dat Operation Flashpoint kon.
De game had een groot arsenaal aan voertuigen, van jeeps tot tanks, helikopters en vliegtuigen, en zelfs een aantal boten: Operation Flashpoint was de eerste game die op een realistische manier combined arms operations ten tonele bracht.
Tanks en infanterie werken nauw samen, en uiteindelijk kan de speler ook plaatsnemen in deze voertuigen.
Het gevoel als je met je Abrams tank door de omgeving scheurt, bomen platrijd, en infanterie met bosjes tegelijk overhoop schiet, geeft je plots een enorm gevoel van macht, iets wat je als simpele infanterist je niet kon veroorloven!
Totdat plots aan de horizon vijandelijke T-72’s en T-80’s jouw richting op komen rollen, natuurlijk…


De wapensystemen waren ook realistisch gemodelleerd.
Op grote afstanden op vijanden schieten was een kunst op zich, want als je je doel niet genoeg ‘leidde’ raakte je niks.
Je moest voor hem uit richten zodat hij in de kogel liep, want die had een tijdje nodig om op zijn plek van bestemming te komen!
Dit gold ook voor antitank wapens die in een lichte (en beter zichtbare) boog naar beneden liepen, en door de lagere snelheid nog wat langer nodig hadden om zijn doel te raken.
Mijn persoonlijke record met een LAW was een direct hit op een BMP op 500 meter afstand, terwijl hij zijwaarts reed. Hier kom je alleen door oefening, oefening, oefening!


Maar niet alleen waren de wapens en gedragingen van de soldaten realistisch, de game deed nog zoveel meer.
Er zat een 24-uurs dag en nacht cyclus in.
Als je een missie had die s’ochtends voor het ochtendgloren begon, kon je de zon zien opkomen.
Misschien nog indrukwekkender was de nachthemel, die rechtstreeks uit ‘reallife’ is overgenomen. Een ervaren astronoom kan zo alle sterrenbeelden vinden, en op die manier het Noorden bepalen…
Een van de missies uit de campaign draaide zelfs om het vinden van de juiste richting door middel van sterrennavigatie na een ontsnapping uit een gevangenenkamp!
Een korte uitleg in de briefing hoe dit werkte, en de speler werd midden in vijandelijk terrein gedropt en moest zijn weg terug vinden naar zijn eigen basis.
Veel spelers liepen uren rondjes in de hoop er zo tegen aan te lopen, maar als je de hemel nauwkeurig afzocht kon je de juiste richting bepalen en kon je in redelijk weinig tijd op de juiste plek zijn.
Spelers die hier geen geduld voor hadden, liepen hoogstwaarschijnlijk weer richting de vijand. En met alleen een gestolen AK betekende dat de dood.


De game bezat niet alleen een uitgebreide campaign die je langzaam bekend maakte met alle aspecten van de game en een hele stapel single missions, maar had daarnaast ook nog een mission editor.
Deze maakte het mogelijk voor de speler om redelijk gemakkelijk zijn eigen missies op te zetten, en zelfs hele campaigns te ontwikkelen.
Een van de bekendste custom campaigns is die van Finnish Defence Forces mod, die qua kwaliteit bijna niks onderdeed voor die van OFP zelf!
Het mooiste hier van was natuurlijk dat OFP eindeloos speelbaar werd, zowel in singleplayer als in multiplayer.
Multiplayer bezat zowel player vs player missies maar ook co-op.

Operation Flashpoint heeft daarnaast nog 2 uitbreidingen gekregen:
Red Hammer, en Resistance.
In Red Hammer neem je de controle over Dmitri Lukin, een ex-Spetznaz soldaat, die niks liever doet dan vechten voor het Moederland maar om onbekende redenen uit de Spetznaz is gezet. Zijn 2e kans begint bij de invasie van Everon als simpele soldaat van de infanterie, waar hij deel uitmaakt van dezelfde invasie die je in de originele campaign van OFP moet proberen te stuiten.
Resistance plaatst je in de huid van Victor Troska, ex-soldaat.
Wanneer de Russen Nogova aanvallen sluit hij zijn ogen, hij heeft al teveel oorlog gezien. Maar al snel komt het hulpeloze Verzet bij hem om hulp vragen, iets wat hij in eerste instantie afwijst als zinloos.
Kort daarna veranderd echter alles, en zal Victor alsnog de wapens moeten opnemen, iets wat hij gezworen had nooit meer te zullen doen.
Als meest ervaren soldaat zal Victor al heel snel het commando nemen over het Verzet, en als speler moest je daarbij denken als het verzet: je had niet meer de 'onuitputtelijke' reserves van de Russen of de Amerikanen.
Jouw groepje strijders bestond uit locals met gestolen wapens, en als er eentje dood ging, was hij er de volgende missie ook niet meer...
Van tijd tot tijd kreeg je wel weer verse soldaten, maar je moest een stuk voorzichtiger met hen omspringen.
Dat gold ook voor wapens: in Resistance had het nut om een konvooi te overvallen en zoveel mogelijk wapens van de vijand te stelen die overdroegen naar volgende missies, anders bleef je zitten met verouderde wapens, of misschien zelfs een aftands jachtgeweer.
En tegen de Russische pantservoertuigen heb je toch echt wel wat meer nodig.


Er zit zoveel in Operation Flashpoint dat ik nog heel lang door zou kunnen gaan.
Door de open aard van de game, en het hoge realisme kregen verschillende legers in de wereld interesse in OFP als mogelijke training simulator.
Dit leidde uiteindelijk tot Virtual Battle Space, een ‘game’ die gebaseerd was op Operation Flashpoint maar veel extra’s toevoegde die voor de gemiddelde gamer dan net weer niet interessant waren (het zogenaamde ‘schuttersputjes graven’) maar voor het leger des te meer.
En uiteindelijk is dat ook het grootste compliment dat Bohemia Studios kon krijgen.


En nu krijgt de game een compliment van TangoDown, want toen deze game in 2001 uitkwam schudde de gamingwereld op zijn grondvesten.
Dit was nog nooit eerder vertoond, op zo’n grote schaal, met zo’n enorm realisme, en tegelijkertijd toch met zo’n goede speelbaarheid!
De gemiddelde gamer knapte er op af, want het is en blijft een simulator, maar voor de echte tactical gamer was Operation Flashpoint een natte droom.
En hoewel Armed Assault inmiddels de fakkel van OFP heeft overgenomen en veel meer simulaties heeft toegevoegd, heeft deze nooit de kwaliteit van Cold War Crisis kunnen evenaren.
Onze ogen zijn nu gericht op ArmA II, de echte (spirituele) opvolger van Operation Flashpoint, die net als voorheen een grote focus heeft op de singleplayer campaign, en ook in sfeer weer terug gaat naar de Oostbloksferen uit OFP.

.............................Observe everything, Admire nothing........................
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
10-09-2009, 12:46 AM
Bericht: #2
RE: Tangodown Klassiekers - Operation Flashpoint
8 jaar na dato blijft het een topper.
Veel goede herinneringen aan deze game, de eerste game die ik gepreordert heb... Bij de Bruna nog wel! Biggrin
Jammer dat de game zo vroeg werd uitgebracht, hadden ze er 2 or 3 maanden langer over kunnen doen dan waren er waarschijnlijk veel meer mensen aan vastgehaakt. Want dat word je als tactical gamer, de game grijpt je en laat je nooit meer los.
Zelfs met ArmA 2 moet ik nog weleens OFP spelen...
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
21-06-2010, 04:14 PM
Bericht: #3
RE: Tangodown Klassiekers - Operation Flashpoint
vooral de sp campaign. Man wat een avontuur was dat! Ik hoop ook echt een glimp op te vangen van deze campaign in Arrowhead
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
21-06-2010, 04:32 PM
Bericht: #4
RE: Tangodown Klassiekers - Operation Flashpoint
De sp campaign was inderdaad geweldig.
Alleen al om die campaign zal OFP voor altijd een plekje in mijn hart hebben, ook al is de gameplay van ArmA 2 dan misschien geavanceerder!
Dat de OA campaign meer terug naar de OFP roots zou teruggaan valt dan ook alleen maar toe te juichen!

.............................Observe everything, Admire nothing........................
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
22-06-2010, 09:50 AM
Bericht: #5
RE: Tangodown Klassiekers - Operation Flashpoint
Ik vond die sp in resistance vooral fantastische, zo in het begin wapens moeten sprokkelen enzo...

[Afbeelding: NzYGl.jpg]
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
08-09-2010, 04:45 PM
Bericht: #6
RE: Tangodown Klassiekers - Operation Flashpoint
goede tijden...speelde dit spel toen ik 6 was xD
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht




Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)