Zoeken Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
06-03-2017, 01:54 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-03-2017 om 02:02 PM door Nimster.)
Bericht: #1
Vietcong (2003)
[Afbeelding: 1ienKRh.png]

Laatst heb ik deze game weer geïnstalleerd omdat ik Matterhorn aan het lezen ben. De maker is Gathering, bekend van Hidden & Dangerous. Naar mijn mening is dit de beste Vietnam game ooit gemaakt en het bewijs dat Vietnam wel degelijk een goede setting kan zijn voor een singleplayer game.

Eerst even de slechte dingen uit de weg ruimen: de squad AI heeft slechte pathfinding. Regelmatig blijven ze vastzitten en kunnen ze de juiste route niet vinden. Soms ben je meer bezig het kiten van de AI dan het spel te spelen. Ook zijn er irritante bugs; soms kom je vast te zitten en dan is je enige optie een eerdere save te laden. Ik kwam ook een bug tegen waarbij de game crasht zodra je de mogelijkheid krijgt om de radio te gebruiken, maar een fan-made patch heeft dat opgelost. De voice acting is cheesy. En zo zijn er nog wel een paar nadelen. Daarom kun je beter niet op de hoogste difficulty spelen want dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk omdat je niet zelf saven mag.

Toch doet Vietcong heel veel dingen goed, en ook nu nog is het een leuke game om te spelen. Grafisch gezien vind ik het best meevallen. Ik heb altijd gezegd dat de sfeer die door de graphics gecreëerd wordt belangrijker is dan het aantal polygonen of de resolutie van de textures, en de sfeer in Vietcong is gelukkig heel goed. De jungle speelt net zo'n grote rol als de personages en herbergt allerlei gevaren, zoals de Viet Cong die bijna overal vandaan kan komen en natuurlijk de vallen die vooral in het begin best moeilijk te zien zijn. Je kunt de point man Nhut voorop laten lopen. Het gaat dan wat langzamer, maar vallen worden dan tijdig door hem opgemerkt.

Elke soldaat in je squad heeft een bepaalde rol; je kunt je laten oplappen door de medic Crocker, je kunt ammo krijgen van Bronson, informatie van Nhut, de radio gebruiken bij Defort etc. Als je de radio gebruikt word je trouwens beloond met een extra autosave, wat handig is als je op Hard speelt (5 quicksaves per missiegedeelte). Ook kun je soms artillerie inroepen met behulp van je kaart. Hierbij zie je de vijanden niet op de kaart, dus artillerie op de juiste plaats laten vallen is niet altijd gemakkelijk. Over de kaart gesproken: deze kun je in het donker moeilijker zien. Yep, wat je nu in ArmA 3 hebt met die ene ShackTac mod was meer dan 10 jaar geleden al eerder gedaan door een Tsjechische ontwikkelaar. Smile En dat cover systeem in Red Orchestra 2? Vietcong heeft het ook.

De AI is meedogenloos. VC kan overal zitten en met een paar kogels ga je al neer. Ook gebruiken ze suppression, waardoor je soms geen andere keuze hebt dan dekking te nemen achter een rots of een boomstam. Soms vind ik de AI iets te nauwkeurig schieten, maar de AI zorgt voor een flinke uitdaging en zo hoort het spel ook te zijn. De VC en de jungle moeten ook gevaarlijk zijn, anders zou het afdoen aan de setting. Gisteren maakte ik het zelfs mee dat een VC mij neerschoot net op het moment dat ik de radio aan het gebruiken was. Echte klootzakken kunnen het zijn, die gluiperige VC. Smile

Wat nog meer... de muziek natuurlijk. De Hueys. En de missies zelf zijn leuk en gevarieerd. Je wordt eerst gebrieft in de command bunker en wordt dan gedropt achter de linies. De missies zijn best lineair maar dat maakt mij niet zoveel uit. Het gaat om de ervaring en die is behoorlijk authentiek.

Zeker een aanrader. Zoals ik zei, hij is nog steeds leuk om te spelen. De controls zijn modern, dus daar hoef je niet mee te worstelen. Het spel is echter niet meer te koop, dus je zult hem tegenwoordig op een andere manier moeten verkrijgen. Vergeet niet om hem te spelen met de fan-made patch (opstarten via een .bat bestand), anders krijg je waarschijnlijk die crash. Hopelijk wordt hij ooit een keer op GOG uitgebracht zoals ze dat laatst ook hebben gedaan met SWAT 4 en Hidden & Dangerous.

"VC OVAH DERE, TRUNG-SI!" Smile

[Afbeelding: Ty4tGe5.jpg]

TS: ts.tangodown.nl (ww=tangodown) // Wiki // Falcon BMS //Youtube // Xfire groep // Steam groep
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
08-03-2017, 05:14 PM
Bericht: #2
RE: Vietcong (2003)
Jup, Vietcong is awesome Smile Wat wel raar is dat alle ironsights mis-aligned zijn Tongue2 Ik ben er ook maar weer eens aan begonnen en op jouw aanraden een let's play serie begonnen Laugh

.............................Observe everything, Admire nothing........................
Reageren op dit bericht
09-03-2017, 08:57 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-03-2017 om 09:00 PM door Nimster.)
Bericht: #3
Goed bezig dude Smile

Zo te zien past het spel best goed bij je channel. Wie weet helpt de extra aandacht zelfs om Vietcong op GOG te krijgen. Hé, het werkte toch ook met SWAT 4 en H&D? Tongue2

Hopelijk krijg je geen problemen met copyright strikes, trouwens. Misschien de muziek of radio uitzetten...

TS: ts.tangodown.nl (ww=tangodown) // Wiki // Falcon BMS //Youtube // Xfire groep // Steam groep
Reageren op dit bericht
10-03-2017, 02:43 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-03-2017 om 02:46 AM door DeAdSeYe.)
Bericht: #4
Dat spel heb ik vroeger veel gespeeld, heerlijke main theme ook! Later kwam ook Men of Valor uit, maar die was helaas niet zo goed als Vietcong.

"Your uselessness is epic"
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)