Zoeken Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
26-03-2016, 02:15 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-03-2016 om 02:19 PM door SiC.)
Bericht: #1
Factorio
Onlangs kwam ik deze game tegen, en heb er inmiddels al weer 25 uur in gestopt haha.

Factorio is een game waar de speler crashed op een alien planeet, en er weer van af moet proberen te komen. De end-goal van de sandbox mode (er zijn ook custom scenario's met andere objectives) is om een raket te bouwen die je van de planeet af kan krijgen. Het verhaal van de campaign is geloof ik om een advance base te bouwen voor colonisten, maar dat heb ik niet uitgespeeld dus ik weet niet hoe dat afloopt nog...

Maar hoe je bij je end-goal komt is in Factorio heel anders dan de meeste games. De hoeveelheid resources en complexe items die gecraft moeten worden zijn onmogelijk handmatig te doen, dus moet je een fabriek bouwen om alles te automatiseren. De game draait dus in principe om het design en onderhoud van een fabriek die uiteindelijk compleet autonoom is, en geloof me, dat is een uitdaging haha. De hoeveelheid items die je kan bouwen en nodig hebt, en hoe je die maakt is erg groot. Voor je de endgame bereikt heb je een systeem opgezet die twee resources veranderd in simpele components, die weer in een andere machine gebruikt word om een advanced item te maken, die dan weer samen met een stel andere items gebruikt worden in een andere machine om NOG geadvanceerdere dingen te maken... De fabriek word steeds groter en complexer, tot op het punt waar het lastig word om je eigen logica terug te volgen... mijn eerste fabrieken werden een troep, maar het was een werkende troep, en ik had al weer wat gedachten om de bestaande problemen op te lossen in een nieuwe fabriek... om weer nieuwe problemen te ontdekken Laugh

Kortom, het is een hoop finetuning, maar het houd je enorm goed vast, en het blijft in je kop zitten nadat je stopt met de game. Ik heb de end-game nog lang niet bereikt, en voordat ik alle items kan bouwen zal ik ongetwijfeld meerdere bases moeten bouwen en die verbinden met trein systemen (de map heeft geen barrier en gaat eindeloos door), ook omdat resources op een gegeven moment opraken. Maar tegen die tijd heb je waarschijnlijk al construction robots die een template van je base kunnen maken en die automatisch nabouwen op een andere locatie, zodat je niet alles handmatig meer hoeft te doen. De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos, en het heeft zelfs mod-support (met al aardig wat mods die het nog ingewikkelder maken).

Al die fabrieken gaan wel vervuiling opleveren wat de locale aliens niet op prijs stellen, en die gaan er dus alles aan doen om jou en je fabriek kapot te maken. In het begin zijn ze redelijk makkelijk te doden met wat turrets, maar uiteindelijk moet je geloof ik wel hun bases kapot maken voor meer geadvanceerde research items. En van wat ik hoor evolueren de aliens elke keer dat je een base kapot maakt... Dus ik ben benieuwd hoe dat er late-game uit gaat zien.

Oh ja, en het heeft multiplayer dus je kan met (geloof ik) 4 man online samen een fabriek opzetten! Lijkt me erg cool om te doen Smile

En het heeft een demo! Die kan je op de website vinden: http://www.factorio.com

Maar goed, als je het in actie wilt zien, hier zijn twee trailers:

En screenshots van mijn eigen fabrieken (al zijn die nog lang niet zo complex haha):

[Afbeelding: B0719570F53FD41273DA353A14FAD5BA27FECC81]

[Afbeelding: 17757DB5D973B301205CE7918CA4CA8504A123D8]

.............................Observe everything, Admire nothing........................
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
26-03-2016, 03:09 PM
Bericht: #2
RE: Factorio
Ja dat is echt leuk venatus, spectre, grasmat en ik hebben het ook al 30uur gespeeld en 1 keer het einde gehaald.
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
26-03-2016, 08:56 PM
Bericht: #3
Heb ik ook al heel wat uren in zitten, geweldig spel.

JohnDoe - YouTube

"A man can only be beaten in two ways: if he gives up, or he dies"
Reageren op dit bericht
04-07-2016, 11:56 AM
Bericht: #4
Doe nu co-op met een maat van me. Hier een fabriek waar zo'n 24 uur in zit inmiddels Laugh

[Afbeelding: 276F8C67DE7DC22F52084D2CFAC44CB880B0C82A]

[Afbeelding: CAA5632111813D10057C78C46D7D80199F62B59A]

Inmiddels hebben we wat alien bases uitgeroeid, maar ze worden steeds groter en de aliens steeds sterker... Wat leid tot lange sieges waarin wij naar binnen rennen, de hele horde achter ons aan krijgen terwijl we één of twee spawner nests proberen te snipen, voordat we als een gek terug rennen naar een defense line van turrets, waar in dit geval een paar duizend lijken voor kwam te liggen haha. Op het moment duurt zo'n siege wel een paar ingame dagen, waarbij wij overdag vechten omdat we alleen maar draagbare solar panels in onze modular armor hadden om power shields te chargen. Wat dus betekend dat in de nacht we ons terug moesten trekken voordat de shields leeg raakten en niet meer gerecharged konden worden.

[Afbeelding: E4A582F4525C982A688443AFC4EBD1C339A1A6E3]

[Afbeelding: 2982D807617F62477AB1012D2EBBF44E1F8A8E16]

.............................Observe everything, Admire nothing........................
Reageren op dit bericht
04-07-2016, 10:06 PM
Bericht: #5
Ja dat spel is onverwacht leuk. Heb het ook uitgespeeld samen met spectre, cosoles en jim

-Walk on the grasmat-
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
27-08-2016, 04:53 PM
Bericht: #6
Ik ben vandaag ook maar begonnen aan een Let's Play serie voor Factorio, omdat 'The flame in the flood' nu is afgelopen. En Factorio is er gewoon wel een toffe game voor. Ik wil ook nog steeds meer H&D 2 filmpjes doen maar die zijn lastiger om op te nemen, want als er iets fout gaat dan moet je weer opnieuw etc.

Reageren op dit bericht
28-08-2016, 10:58 PM
Bericht: #7
Ik heb me iets teveel laten meeslepen deze aflevering, ik dacht dat ik ongeveer op een half uur zat maar dat werd bijna een heel uur Laugh Elke keer kwam er wel weer iets bij dat ik 'nog ff snel' wou doen... De machine komt tot leven Smile

Reageren op dit bericht
29-08-2016, 06:39 PM
Bericht: #8
Heb me deze keer wat meer ingehouden haha Ph34r

Reageren op dit bericht
01-09-2016, 09:04 PM
Bericht: #9
Ben bezig geweest met het uitbreiden van de fabriek en de productie van staal:

Reageren op dit bericht
05-09-2016, 04:50 PM
Bericht: #10
Zo'n crazy spel Biggrin

Tangodown: Teamspeak // Wiki // Youtube // Facebook // Xfire // Steam
Reageren op dit bericht

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)