Zoeken Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)




 
Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
19-05-2009, 09:57 PM
Bericht: #1
Red Orchestra: van visie tot Steam-hit
Red Orchestra: van visie tot Steam-hit

Recentelijk werd Red Orchestra: Heroes Of Stalingrad door Tripwire Interactive aangekondigd. En in maart 2009 bestond Red Orchestra: Ostfront 41-45 drie jaar. Deze game genoot een wereldwijde release via Steam op 14 maart 2006, en is sindsdien een succes te noemen. Maar er gaat een langere geschiedenis aan vooraf. Een mooi moment om één van de meest gerespecteerde games binnen het realistische shooter genre eens flink onder de loep te nemen.


[Afbeelding: duitsers_ponyri.jpg]


Om de achtergrond van de game beter te begrijpen, gaan we terug naar het jaar 2002. Red Orchestra is begonnen als singleplayer mod voor Medal of Honor: Allied Assault. De originele visie was om het verhaal van 'Het Rode Orkest' te vertellen. Dit was een Sovjetische spionagegroep en verzetsbeweging in de Tweede Wereldoorlog, welke volgens historici en de voormalige DDR een grote invloed had op de nederlaag van Duitsland. Later werd de mod ontwikkeld voor Soldier of Fortune II, die net als MoH: Allied Assault van de Quake 3 engine gebruik maakte.

Al snel kwam er echter een verandering in het concept, en Red Orchestra werd een multiplayer shooter voor Unreal Tournament 2003. Al vanaf het begin werd de mod gedefiniëerd door twee distinctieve kenmerken: realisme en het Oostfront van de Tweede Wereldoorlog. Niet veel games in die tijd waagden het om de brute veldslagen van het Oostfront te portretteren. D-Day was populair, en gamers waren niet geïnteresseerd in het andere front, dacht men. Grote ontwikkelaars speelden het liever op safe en bleven keurig bij hun leest. De makers van Red Orchestra wisten het echter zeker: het Oostfront kan in spelvorm worden gegoten.


[Afbeelding: duitsers_maikop.jpg]


Qua content was de mod in het begin ietwat kaal vergeleken met de latere versies, maar de unieke gameplay-elementen zorgden ervoor dat Red Orchestra al snel een kleine schare fans aantrok. De gameplay betrof historisch accurate veldslagen tussen de Duitse Wehrmacht en het Rode Leger. De speler kon in de rol treden van verschillende soorten soldaten en diens wapens gebruiken; grendelgeweren (ook wel bolt-actions genoemd), machinepistolen, sluipschuttergeweren en machinegeweren. In latere versies voegde het Red Orchestra team ook voertuigen toe, maar het is belangrijk om op te merken dat de mod begonnen is met gameplay gebaseerd op infanteriegevechten.

Destijds maakten nog niet veel mods, laat staan commerciële games, gebruik van realistische spelelementen. Hoewel in die tijd, net als nu, de Tweede Wereldoorlog zeer populair was als onderwerp voor games, waren de meeste grote titels niet realistisch te noemen (hoewel deze term wél werd gebruikt om de game te promoten). Ontwikkelaars van oorlogsgames hielden zich vooral vast aan formules die werkten bij het grote publiek, denk bijvoorbeeld aan Medal of Honor en Call of Duty. Het zijn vaak de mod teams die originele of progressieve gameplay aan hun mods toevoegen, zo ook Red Orchestra. Als één van de eersten voegden de ontwikkelaars de zogenaamde "iron sights" toe, oftewel: de speler richt het wapen doormiddel van het daadwerkelijke vizier op het 3D-model in plaats van de welbekende crosshairs. Hoewel Operation Flashpoint en de mod Infiltration dit al eerder hadden, was Red Orchestra zonder meer één van de eersten. Dit in combinatie met de one-hit kills, goed klinkende en correct gemodelleerde wapens, Duitse en Russische voice commands en een oog voor detail, zorgde ervoor dat Red Orchestra de standaard in het WOII-genre significant omhoog heeft geschoven.


[Afbeelding: rus_jucha.jpg]


Populair was de mod echter nooit geweest. Hoewel de community behoorlijk groeide na de aankondiging van Red Orchestra: Ostfront 41-45, waren er nooit echt veel volle servers, bij lange na niet zo populair als bijvoorbeeld Counter-Strike. De fans speelden de mod echter met veel plezier en ze bleven de community trouw. Ook de leden van het ontwikkelteam zelf waren actief op het forum en communiceerden met de spelers, iets wat Tripwire vandaag de dag nog altijd doet.

In 2004 hield Epic de "Make Something Unreal" wedstrijd, welke de makers van de beste Unreal Tournament mods zou belonen met prijzen als geldbedragen, hardware en als hoofdprijs: een commerciële licentie van de Unreal Engine. Aangezien het verreweg de meest populaire mod voor UT2004 was, deed Red Orchestra logischerwijs ook mee. De wedstrijd werd opgedeeld in verschillende fasen en categorieën, waarvan Red Orchestra er enkele won. Voor één van de fasen was het een vereiste dat de deelnemende mods voertuigen toevoegden, wat de introductie van tanks in Red Orchestra betekende. Aan het einde van de wedstrijd kwam Red Orchestra als winnaar uit de bus. Beloning: een geldbedrag van $50,000 en licenties voor de Unreal 2 en Unreal 3 engines. Nadat ze een eigen bedrijf hadden opgericht, Tripwire Interactive genaamd, begonnen ze te werken aan Red Orchestra: Ostfront 41-45. Deze game verkocht zeer goed en gaf Tripwire de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen en nieuwe projecten te starten.


[Afbeelding: rus_moscow.jpg]


De gameplay in Red Orchestra valt het beste te omschrijven als een intense mix van hoog realisme en brute, snelle actie. Grendelgeweren spelen een zeer grote rol. Voor de meeste landen in de Tweede Wereldoorlog was het standaardwapen van de infanterie immers een grendelgeweer. Net als in het echt zijn deze wapens in de game zeer accuraat, maar wat Red Orchestra vooral bijzonder maakt is het feit dat voor alle wapens de ballistiek wordt gecalculeerd. Dit houdt in dat alle kogels die door de spelers worden afgevuurd daadwerkelijke projectielen zijn met per wapen en kaliber verschillende eigenschappen. Kogels van een machinepistool zullen bijvoorbeeld al snel in snelheid afnemen, terwijl de grendelgeweren effectief zijn over zeer lange afstanden. Uiteraard moet de speler dan wel rekening houden met de afstand en snelheid van het doelwit. Dat soort vaardigheden worden beloond in Red Orchestra, niet zozeer snelle reactietijden. Een nieuwe speler die de juiste tactieken en zijn hersenen gebruikt, kan het met gemak winnen van een veteraan die het spel al langer speelt.


[Afbeelding: porechye.jpg]


Een ander groot voordeel is het grote aanbod aan verschillende maps. De standaard maps zijn namelijk gevariëerd en tonen veldslagen in zonnige, winterse en grauwe omgevingen. De mods en vele custom maps zijn ook van hoge kwaliteit. Voor €14,99 (de prijs van Red Orchestra op Steam) krijgt de speler veel terug.


[Afbeelding: marenostrum.jpg]


[Afbeelding: lemur.jpg]


Op 2 mei 2009 werd Heroes Of Stalingrad, de opvolger van RO:O aangekondigd. Momenteel is er nog weinig bekend over de game. Wel is het duidelijk dat er een singleplayer campaign zit aan te komen waarbij de speler als Duitse en Russische soldaat kan spelen. Ook zal de game een co-op modus bevatten. Verder is het bekend dat de game nieuwe gameplay elementen zal bevatten zoals een eerstepersoons dekkingssysteem en de mogelijkheid om over objecten te springen en deze te beklimmen. Vanzelfsprekend is dit nog maar het topje van de ijsberg.

Blijf Tangodown.nl in de gaten houden voor het laatste nieuws. We wensen Tripwire Interactive veel succes!

TS: ts.tangodown.nl (ww=tangodown) // Wiki // Falcon BMS //Youtube // Xfire groep // Steam groep
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
19-05-2009, 10:51 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-05-2009 om 10:51 PM door Nimster.)
Bericht: #2
RE: Red Orchestra: van visie tot Steam-hit
[Gereserveerd]

TS: ts.tangodown.nl (ww=tangodown) // Wiki // Falcon BMS //Youtube // Xfire groep // Steam groep
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
20-05-2009, 01:23 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-05-2009 om 01:23 PM door zoog.)
Bericht: #3
RE: Red Orchestra: van visie tot Steam-hit
(19-05-2009 10:51 PM)Nimster schreef:  [Gereserveerd]
?

RO:HOS pre-ordered?

Tangodown: Teamspeak // Wiki // Youtube // Facebook // Xfire // Steam
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
20-05-2009, 07:52 PM
Bericht: #4
RE: Red Orchestra: van visie tot Steam-hit
lol, nee, voor een eventuele vertaling. Want ik weet zeker dat Wilsonam daar om zal vragen als hij dit leest. Tongue2

TS: ts.tangodown.nl (ww=tangodown) // Wiki // Falcon BMS //Youtube // Xfire groep // Steam groep
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht




Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)