Zoeken Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
23-04-2013, 08:21 PM
Bericht: #111
RE: Falcon BMS
(23-04-2013 08:19 PM)CommDante schreef:  BTW:
CCIP (Continuously Computed Impact Point) vIsueel
CCRP Continuously Computed Release Point (RADAR)

Mooi ezelsbruggetje Smile

TS: ts.tangodown.nl (ww=tangodown) // Wiki // Falcon BMS //Youtube // Xfire groep // Steam groep
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
23-04-2013, 08:35 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-04-2013 om 08:36 PM door zoog.)
Bericht: #112
Ja klinkt duidelijk, bedankt jongens Smile Moet wel lukken als ik dat zo hoor en er een tutorial bij pak met die info in het achterhoofd.

Tangodown: Teamspeak // Wiki // Youtube // Facebook // Xfire // Steam
Reageren op dit bericht
25-04-2013, 12:13 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-04-2013 om 12:13 PM door zoog.)
Bericht: #113
Eerste landing gedaan, ging goed. Dus nu kan ik rampstart, opstijgen, basic vliegen en basic landen. Voldoende om sowieso een keertje een vlucht mee te vliegen, al is het alleen maar om eens met een flight mee te doen. Ergens volgendeweek moet wel lukken denk ik.

Reageren op dit bericht
25-04-2013, 04:43 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-04-2013 om 09:42 PM door CommDante.)
Bericht: #114
Gaat goed, moeilijkste (landing) en lastigste (rampstart, zo veel knopjes Doh ) heb je al gehad.
Nu de volgende nog (in volgorde van wat ik denk dat het belangrijskte is):

Met deze kan je iig al erg nuttig zijn en ze zijn vrij makkelijk om te leren, (lijkt meer dan het werkelijk is, meeste is eigenlijk HOTAS functies):
Voor HATs en Switches op je HOTAS verwijs ik naar pagina 29 .\Docs\Falcon BMS Manuals\BMS Manual.pdf voor uitgebreidere info
AA/NAV/AG Mastermodes - Knoppen op je ICP (Intergrated Control Panel, ding recht onder je HUD) Spreekt voor zich, om snel te switchen tussen RADAR en MFD's (Multi Functinal Display) met per modus elk hun eigen instellingen (in AA mode kan je dus andere systemen op je MFD's geselecteerd hebben als bv in AG mode).
HSD - Horizontal Situational Display, oftewel orientatie display. Laat je Steerpoints en wingmen e.d. zien, wijst zich vanzelf. Enige wat je hier echt moet weten is dat je kan in/uitzoomen. Tongue2
DMS HAT - Display Managemt System, een HAT op je HOTAS. Hoe je schermen SOI (Sensor Of Interest) kan maken, displays te wisselen/veranderen etc. (Niet te verwarren met Data Magament System van de A-10c, heeft meer de functie van Coolie switch daar).
CCIP AG - Bommetjes gooien op een doel dat je visueel kunt zien.
NWS/MSL step (HOTAS knop) - Op de grond NoseWheel Steering, in de lucht (Missile Step) Short: volgend Station, Long: Volgend missile/bomb type.
TMS HAT - Targeting Management System, een HAT op je HOTAS. Vrijwel altijd: UP om te locken. DOWN om te unlocken, RIGHT voor submodi.
Pinky Switch (HOTAS knop) - Inzoomen, FOV, EXP, etc. in vrijwel elk Sensor scherm.
HAD AG - (HARM Attack Display) Upgraded HARMs systeem (vergeet HTS (HARM Targeting System, oftewel de pod die je daarvoor onder je kist moet hangen) niet aan te vinken als je HARMs meeneemt, anders heb je dit systeem niet). De modus van de HARM zelf (HAS, Harm Attack Sensor?) is vrij lastig en achterhaald. Ik zou HAS pas leren als backup wanneer je bekend bent met de rest, gezien je het vrijwel nooit zal gebruiken. HAD is om de RADARs van SAM/AAA sites etc te locken, kan dus ook gebruikt worden om dergelijke doelen te vinden en geeft een goede SA (Situational Awareness), tot je de RADAR neerhaalt natuurlijik Tongue2.
TWS-AA (Track While Scanning) voor AIM-120 (AMRAAM) gebruik.
COMMs HAT voor gebruik met IVC (intergrated Voice Communication) online, vergeet niet een IVC client te starten en een IVC server te joinen via de BMS Launcher voor je BMS zelf opstart Wink.

Deze geven je wat meer flexibiliteit en overlevingskans:
RWR - RADAR Warning Receiver, om te zien wat voor vijanden zich met hun RADAR je gelocked hebben of iig zien.
CMS - Counter Measurements System, een HAT op je HOTAS, deployen van CHAFF/FLARE programs en aan/uitdoen van ECM
ECM - Electronic Counter Measures. In flight vaak 'Music' genoemd bij het aan/uit doen. Vergeet niet een ECM pod mee te nemen. Valt niet veel van te leren, dus zet ik het hier maar neer: Vergroot en verstoord je RADAR signiture waardoor raketten bv denken dat je een km van je huidige positie bent. Een extra noot hierbij is dat het dus vergroot: Je bent makkelijker te vinden, waardoor al snel meer RADARs je dus proberen te vinden, maar moeilijker effectief te locken. Als je je eigen RADAR op STDY zet om moeilijker te vinden spreekt het voorzich dat je ECM dus ook uit hebt (tot je iig RWR signaal krijgt).
SMS - (Stores Management System) pagina (INV laat al je Stores zien en kan je handmatig ook stores Jettison ofwel afwerpen) en diverse bom instellingen (meestal CNTL op WPN page)

Ik zou hiermee pas beginnen als je je bekend voelt met alle vorige:
FCR (Fire Control Radar) AG RADAR modes, GM (Ground Map) voor stilstaande doelen en GMT (Ground Moving Target) voor bewegende doelen, beiden voor CCRP. Hier begint het wat lastig te worden, zeker gezien er nog wat bugs in zitten omtrend de RADAR met iig STBY (Standby modes, dus RADAR uit zeg maar).
MAV - Sensor voor/van AGM-65 (MAVERICKs) Niet echt moeilijk, maar gezien de hoogte en snelheid dat men normaal vliegt is het vrij lastig om doelen te vinden/ID-en gezien de zwakke zoom. Vaak makkelijker om een AG RADAR of een Steerpoint te gebruiken. PRE is voor Preflight steerpoints en RADAR gelockte doelen, VIS en BORE meer voor visueel.
TGP - Targeting Pod (ERG handig om doelen visueel te vinden, meestal gebruikt voor LGB's e.d. zodat je radar niet hoeft te gebruiken, maar ook vaak gebruikt icm AGM-65 gezien je beter kan inzoomen
ILS - Instrumental Landing System, voornamelijk het instellen ervan is lastig (je moet de juiste frequenties en aanvliegroute opgeven), het landen ermee zelf is eigenlijk makkelijker.

Dingen die je niet in eerste instantie hoeft te weten:
Rest van de AG en AA RADAR modusen
ICP - Intergrated Control Panel, hier kan je alle systemen instellen/veranderen en is extreem uitgebreid.
Dogfighting

Mocht ik het ergens het verkeerd hebben, het is alweer 3 jaar geleden dat ik geregeld vloog (pas vorige week weer begonnen) en sommige systemen zijn wat anders geimplementeerd als in FreeFalcon 5. Dit lijstje is dus ook een beetje voor mezelf om me weer vertrouwd te voelen met de F-16. Meeste systemen gingen prima in training (en andere simpelweg vergeten/anders geimplementeerd), maar tijdens missies online lukte er vaak dingen niet. Bv dat m'n RADAR op 1 punt gefocused bleef, wat dus blijkbaar een bug is wat kan optreden als je je RADAR op STBY hebt gehad.

PS: Eindelijk klaar met schrijven/editen, en een uur en 3 bakken koffie verder. Happy
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
28-04-2013, 03:33 AM
Bericht: #115
:? 3 dagen later en geen bericht meer, hoe vermoorde ik dit topic nou weer?

In ander nieuws: Hoe gaat het met de training, Zoog?
Reageren op dit bericht
28-04-2013, 06:57 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-04-2013 om 06:58 PM door zoog.)
Bericht: #116
Gaat goed hoor Comm. Heb nog geen tijd gehad om de volgende slag te maken deze dagen, maar heb jou extra uitleg hierboven zeker gestickied op m'n notitie blaadje Wink Thumbsup

Reageren op dit bericht
28-04-2013, 08:59 PM
Bericht: #117
Maak het hem niet te moeilijk hè, Comm. Biggrin

Ik zie nog wel een paar foutjes in je bericht trouwens. Ten eerste zou ik niet aannemen dat iedereen een HOTAS of een stick meerdere HAT switches heeft. Misschien heeft Zoog wel een stick met relatief weinig knoppen.

Verder:

Citaat:NWS/MSL step (HOTAS knop) - Op de grond NoseWheel Steering, in de lucht (Missile Step) Short: volgend Station, Long: Volgend missile/bomb type.

Beter gezegd: NWS (Shift + /) is in de lucht voor het wisselen tussen CCIP en CCRP. Missile Step, wat is dat trouwens?

Citaat:TMS HAT - Targeting Management System, een HAT op je HOTAS. Vrijwel altijd: UP om te locken. DOWN om te unlocken, RIGHT voor submodi.

TMS Right is (in A-A mode) voor switchen van lock tussen meerdere radar returns. Als je bijv. drie bandits voor je hebt op de radar kun je, zodra je er eentje gelockt hebt, met TMS Right naar de andere twee wisselen. Je kunt op die manier snel meerdere AMRAAMs afvuren op verschillende vliegtuigen zonder dat je ze allemaal manueel hoeft te locken. Ik neem aan dat TMS Left hetzelfde doet, maar dan de andere kant op. Maar zeker weten doe ik dat niet.

Citaat:HAD AG - Upgraded HARMs systeem (vergeet HTS niet aan te vinken als je HARMs meeneemt, anders heb je dit systeem niet). De modus van de HARM zelf (HAS??) is vrij lastig en achterhaald. Ik zou HAS pas leren als backup wanneer je bekend bent met de rest, gezien je het vrijwel nooit zal gebruiken. HAD is om de RADARs van SAM/AAA sites etc te locken, kan dus ook gebruikt worden om dergelijke doelen te vinden en geeft een goede SA (Situational Awareness), tot je de RADAR neerhaalt natuurlijik Tongue2.

HAD betekent HARM Attack Display. Is niets meer dan het schermpje waarmee je de HARM gebruikt. HTS is het HARM Targeting System, oftewel de pod die je daarvoor onder je kist moet hangen. Van HAS heb ik niet gehoord, dus dat kun je wel negeren (tenzij ik iets over het hoofd heb gezien).

Citaat:TWS-AA (Track While Scanning) voor AIM-120 (AMRAAM) gebruik.

Specifieker: met TWS / Track While Scan kun je een luchtdoel locken terwijl je de mogelijkheid blijft hebben om ook andere luchtdoelen op je radar te kunnen zien. In de andere A-A radar modes kan dat niet; zodra je een doel lockt focust de radar zich enkel daar op terwijl andere doelen onzichtbaar worden. RWS (Range While Scan) is ook zo'n mode. RWS heeft als ik het goed heb iets hogere range.

Citaat:CMS - Counter Measurements System, een HAT op je HOTAS, deployen van CHAFF/FLARE programs en aan/uitdoen van ECM

Zijn twee verschillende functies. Aan / uitdoen van ECM is J en deploy chaff / flare is X. Je hebt meerdere chaff / flare knoppen als je bij de controls kijkt, maar je hoeft er maar 1 te gebruiken / binden. Welke je ook gebruikt, als je die knop indrukt poept je kist het door jou (in de Data Cartridge) ingestelde chaff / flare programma uit.

Het is trouwens Fire Control Radar. Wink

TS: ts.tangodown.nl (ww=tangodown) // Wiki // Falcon BMS //Youtube // Xfire groep // Steam groep
Reageren op dit bericht
30-04-2013, 09:44 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-04-2013 om 09:55 PM door CommDante.)
Bericht: #118
(28-04-2013 08:59 PM)Nimster schreef:  Maak het hem niet te moeilijk hè, Comm. Biggrin
Is toch juist makkelijker zo, lijkt mij.
Het was trouwens niet de bedoeling om een complete guide te schrijven, gewoon welke functies/systemen e.d. belangrijk zijn (en wat tips) en wat afkortingen uitgelegd. Toch wel handig soms om 'de bijbel' er fysiek bij te kunnen pakken.

Citaat:Ik zie nog wel een paar foutjes in je bericht trouwens. Ten eerste zou ik niet aannemen dat iedereen een HOTAS of een stick meerdere HAT switches heeft. Misschien heeft Zoog wel een stick met relatief weinig knoppen.
Ik heb zelf ook maar 2 HATs op m'n stick en 1 op m'n throttle (naast 'mouse' switch), gewoon shift mode gebruiken. Wink (Heb een Saitek X45). Daarnaast is het een uitleg hoe het 'in het echt' werkt om makkelijker je HOTAS te kunnen programeren of beslissingen te maken voor welke systemen je wel/niet wilt gebruiken op je stick/HOTAS/joypad.

Citaat: Beter gezegd: NWS (Shift + /) is in de lucht voor het wisselen tussen CCIP en CCRP. Missile Step, wat is dat trouwens?
Zelfde knop (Heette vroeger (/in andere versies) ook gewoon NWS - MSL Step in de knoppen lijst), zie pagina 29.

Citaat:HAD AG - <knip>/quote
<knip>
Van HAS heb ik niet gehoord, dus dat kun je wel negeren (tenzij ik iets over het hoofd heb gezien).
Afkortingen toegevoegd, HAS is de sensor van de HARM zelf. Later door de HTS vrijwel overbodig geworden om zelf te gebruiken.

Citaat:CMS - Counter Measurements System, een HAT op je HOTAS, deployen van CHAFF/FLARE programs en aan/uitdoen van ECM/quote

Zijn twee verschillende functies. Aan / uitdoen van ECM is J en deploy chaff / flare is X. Je hebt meerdere chaff / flare knoppen als je bij de controls kijkt, maar je hoeft er maar 1 te gebruiken / binden. Welke je ook gebruikt, als je die knop indrukt poept je kist het door jou (in de Data Cartridge) ingestelde chaff / flare programma uit.
Bij BMS Falcon gaan ze ervan uit dat CMS HAT beiden doet, vind het persoonlijk ook wat realistischer om een dergelijk systeem als CMS op je stick te hebben. (Voor zover ik weet zijn er hiervoor ook geen knoppen in de 'pit zelf. Ik gebruik zelf alleen kbord voor AWACS, Flight e.d. communicatie, heb zelfs gear/chute e.d. op m'n HOTAS. Rest klik ik gewoon aan in de pit met de muis.) Hoe je het zelf doet is aan jezelf natuurlijk, als je liever knopjes op een toetsenbord gebruikt ...

Citaat:Het is trouwens Fire Control Radar. Wink
Helemaal waar, was in de war met FLCS, Flight Control System denk ik. Al die afkortingen. Hehe Tongue2
Reageren op dit bericht
01-05-2013, 04:03 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-05-2013 om 04:04 PM door Nimster.)
Bericht: #119
Comm, ik heb zelf deze stick:

[Afbeelding: Evo_cyborg_evo2.jpg]

1 HAT switch. Die gebruik ik al voor rondkijken (ja ja, TrackIR, komt nog wel). Dus ik moet wel dingen met het toetsenbord doen. Smile Maar dat maakt niks uit, basic dingen als CM en NWS zijn makkelijk te onthouden en snel te bereiken op het toetsenbord. De allerbelangrijkste dingen kan ik er verder wel op kwijt.

Ik ga dit jaar wel een nieuwe kopen denk ik. Het is een fijne stick maar ik heb toch wat meer knoppen nodig.

Reageren op dit bericht
01-05-2013, 04:29 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-05-2013 om 04:29 PM door zoog.)
Bericht: #120
Toen ik nog de logitech extreme 3d pro had, gebruikte ik gewoon 2 van die knoppen op de base van de stick als modifier, zodat ik toch drie keer de HAT switch kon gebruiken voor verschillende functies. Nu gebruik ik de X52 pro en is dat niet meer nodig.

Reageren op dit bericht

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)