Zoeken Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
16-01-2012, 11:32 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-01-2012 om 12:31 AM door Nimster.)
Bericht: #1
Grand strategy (Paradox e.a.)
Zijn er hier liefhebbers van grand strategy games, met name de titels van Paradox? Dat bedrijf is bekend om titels als Hearts of Iron, Europa Universalis en Victoria. Grand strategy betekent dat de schaal veel groter is dan in een RTS als bijv. Total War. Je hebt de leiding over een staat en je krijgt niet alleen met oorlogsvoering maar ook met politiek, diplomatie, industrie, handel en economie enz. te maken. Veel diepgang dus, echt strategie op het hoogste niveau.

Ik heb mezelf nooit echt als strategy liefhebber gezien maar daar begint langzamerhand verandering in te komen. Ik speel op dit moment Victoria II, mijn eerste Paradox en grand strategy game. Die speelt zich af van 1836 tot ongeveer 1936. Ik had zin om een keer zo'n strategy te proberen en aangezien Victoria II minder micromanagement schijnt te hebben koos ik voor die. En ik moet zeggen, het is een leuke game. Het tempo ligt redelijk laag omdat je ten alle tijde de tijd kunt pauzeren en vooruitspoelen; het is echt een game waarbij je op je gemak je keuzes kunt maken. En omdat je als meer dan 200 landen kunt spelen en je veel vrijheid krijgt heeft het spel heel veel replay value. Omdat het zo uitgebreid is kan het best overweldigend zijn in het begin, maar gelukkig zit er een best goede tutorial in die je het meeste wel uitlegt. Als je eenmaal de basics snapt gaat het wel, met de leercurve valt het nog wel mee vind ik.

http://www.paradoxian.org/

http://en.wikipedia.org/wiki/Victoria_2
http://en.wikipedia.org/wiki/Paradox_Interactive

TS: ts.tangodown.nl (ww=tangodown) // Wiki // Falcon BMS //Youtube // Xfire groep // Steam groep
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
17-01-2012, 12:05 AM
Bericht: #2
RE: Grand strategy (Paradox e.a.)
hearts of iron heb ik maar ik snap er de ballen van. het liep al mis bij de tutorial. Sad
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
17-01-2012, 12:34 AM
Bericht: #3
(17-01-2012 12:05 AM)vixen schreef:  hearts of iron heb ik maar ik snap er de ballen van. het liep al mis bij de tutorial. Sad

De eerste? Die is zo te zien alweer 10 jaar oud. Viccy 2 (2010) heeft wel een goede tutorial, misschien is HoI III wat gebruikersvriendelijker?

TS: ts.tangodown.nl (ww=tangodown) // Wiki // Falcon BMS //Youtube // Xfire groep // Steam groep
Reageren op dit bericht
17-01-2012, 01:30 AM
Bericht: #4
Ik had er zo 1 uit de Franse revolutie.. Naam vergeten helaas. Als iemand het weet tell me!
Reageren op dit bericht
17-01-2012, 11:49 AM
Bericht: #5
Ik heb een tijdje hearts of iron 3 gespeeld en ook europa universalis.
Het zijn leuke games, maar je moet echt wel aan micromanagement doen soms. En je moet er vooral veel tijd in steken denk ik.
Reageren op dit bericht
17-01-2012, 02:20 PM
Bericht: #6
voor de meest simpele grand strategy heb je Supremacy1914.com speelt zich af in de 1ste wereld oorlog

wel me favo genre dus grand strategy vind het wel leuk om een heel land te moeten besturen, alleen HOI is wel moeilijk te begrijpenSad

Superpowers 2 lukte me wel aardig maar beetje nep dat ik gewoon half Europa kon veroveren met NL en een super deluxe leger xd
Reageren op dit bericht
17-01-2012, 09:43 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-01-2012 om 09:59 PM door Nimster.)
Bericht: #7
Ik heb hem nog nooit gespeeld, maar ik heb het idee dat HoI III moeilijker is dan Viccy 2. Dus als je interesse hebt in grand strategy dan zou je die eens kunnen proberen.

In Viccy 2 doet de AI standaard aardig wat van het werk, zoals bijvoorbeeld fabrieken openen, spoorwegen bouwen, producten bestellen van de markt, etc. De AI weet wat er nodig is, dus wordt veel van het geld automatisch besteed. Maar als je daar zelf meer controle over wilt hebben, kun je dat on the fly veranderen. Als je bijv. zelf een fabriek wilt bouwen, dan kun je de staatsvorm veranderen in staatskapitalisme, hoewel je kapitalisten automatisch fabrieken door blijven bouwen als die nodig zijn (ik weet niet of je dat uit kunt zetten). Dus met de micromanagement vind ik het heel erg meevallen. Ik zie micro meer iets als iets dat zó gedetailleerd is dat het gewoon niet meer leuk is, vooral als je er niet omheen kunt. Of gameplay waarbij je constant meerdere dingen in de gaten moet houden en meteen wordt afgestraft als je iets te lang je aandacht ergens op vestigt.

Ik wou eerst als Nederland beginnen, maar ik speel momenteel als België omdat die met een sterke industrie begint. NL is dan nog best lastig (hoewel die een goede Marine heeft). Redelijk snel nadat ik begon viel Nederland mij aan, wat een grote foute was, want ik schopte het hele leger met gemak terug naar de polders en bezette het hele land zonder ook maar één ally te hebben. NL had wel een aantal allies, waaronder de UK en Pruisen, maar vreemd genoeg kwamen die hen niet te hulp schieten. Jammer alleen dat het niet lukte om het hele land officieel over te nemen, want daarvoor moet je volgens mij het hele koninkrijk incl. kolonies veroveren, of in ieder geval het hele leger + Marine vernietigen. Beetje vreemd in ieder geval.

Ik vind de tijdsperiode van Viccy 2 ook wel tof, van de 19e eeuw naar de Eerste Wereldoorlog, tot de Tweede Wereldoorlog. De muziek is ook fijn, echt een game om lekker relaxt te spelen.

[Afbeelding: lQkxW.jpg]

Sorry, het moest gebeuren. Tongue2

Reageren op dit bericht
17-01-2012, 10:23 PM
Bericht: #8
misschien binnenkort maar een poging wagen. In HOI kun je ook bepaalde opties de AI laten doen, maar het liefst doe ik alles zelf, alleen dan is het probleem dat het teveel kan zijn (micromanagen xd)
Reageren op dit bericht
18-01-2012, 07:22 PM
Bericht: #9
De diepgang van zulke games spreekt me altijd erg aan maar zodra ik naar de werkelijke gameplay kijk is het me altijd te kryptisch en te droog, en verlies ik vaak meteen weer interesse.
Ik blijf dan vaak hangen op Total War games, maar die missen vaak toch weer wat van die diepgang.

.............................Observe everything, Admire nothing........................
Reageren op dit bericht
22-01-2012, 03:45 PM
Bericht: #10
Als België spelen is toch niet zo leuk. In mijn geval niet tenminste. Ik ben omsingeld door landen die een hekel aan me hebben maar die ik niet kan aanvallen met een casus belli, ik kan geen allies worden met de grotere landen en de paar allies die ik heb willen me niet helpen als ik in een oorlog zit. En ik kan geen legers meer bouwen, de knopjes van infanterie etc zijn grijs. Weet iemand wat dat betekent? Dat je niet genoeg mensen hebt ofzo?

Ik ga overnieuw beginnen met een ander land. Heeft iemand suggesties?

Reageren op dit bericht

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)