Zoeken Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)




 
Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
11-02-2009, 12:12 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-02-2009 om 06:50 PM door zoog.)
Bericht: #1
BlackFoot Studios - een veelbelovende ontwikkelaar
BlackFoot Studios

Sommige van jullie hebben misschien de naam van deze game studio hier al eens horen vallen, maar voor de meesten zal deze naam nog onbekend in de oren klinken. Een goede reden om eens te kijken wat deze relatief nieuwe game studio voor ons in petto heeft.




BlackFoot Studios is opgericht door John Sonedecker, inmiddels een bekende naam in de tactical gaming wereld. Sonedecker was zo goed als vanaf het begin betrokken bij Red Storm Entertainment waar hij heeft gewerkt aan bekende en succesvolle titels zoals de Rainbow Six en de Ghost Recon serie. Inmiddels heeft Sonedecker meer dan 14 jaar ervaring in de game industrie, een goede rugzak dus om aan een eigen studio te beginnen! In december 2004 is het dan eindelijk zover, BlackFoot Studios is een feit.

BlackFoot Studios is direct zichtbaar anders dan de meeste gamestudios die we kennen. In februari 2007, in het begin van het eerste ontwikkelingstracject van hun eerste game, is er een forum beschikbaar voor de bestaande tactical gaming community. Het motto van Sonedecker is toepasselijk:


“Do not build your community around a game, build your game around a community”




Dit motto is constant terug te zien in de communicatie vanuit het development team en de rest van de (inmiddels 1889) forum leden. Suggesties worden opgepikt, discussies over elke denkbaar onderdeel van de game worden gelezen en niet zelden geeft Sonedecker zijn ideeën en visies op het forum prijs. Sonedecker wil met zijn studio het gat vullen dat naar eigen zeggen is ontstaan in de game industrie. Grote titels die het genre in de eerste stadia hebben bepaald zijn tegenwoordig verschillende richtingen opgegaan om zo een groter publiek aan te spreken. Tegelijkertijd zorgt dit ervoor dat kenmerkende elementen die in het begin stadia van de verschillende games aanwezig waren langzaam aan verdwijnen. Voor veel old school tactical gamers is dit een bittere pil, zij missen de oude feeling van deze tactical games. Sonedecker wil met zijn studio proberen om deze kleine markt te voorzien in deze behoefte.


"It is our opinion that the tactical gaming market has become fragmented and there is currently a void to be filled. We are dedicated to filling that void with the style of games that many would call "classic" tactical squad based gaming. There is still a huge market for this style of game and BlackFoot Studios is in a great position to capitalize on it." ~ John Sonedecker




Verder heeft BlackFoot Studios voor de game research contacten met een Former Captain en Team Commander van de 7th Special Forces Group, een Master Sergeant en een Sergeant First Class van de 5th Special Forces Group, een Master Sergeant van de 3rd Special Forces Group en een Former Helicopter Pilot van de 160th Special Operations Aviation Regiment. Dit grote netwerk aan adviseurs zal ervoor zorgen dat de situaties die je tegen zal komen in BlackFoot Studios's games overeenkomen met de realiteit die Special Forces dagelijks over de hele wereld tegenkomen.

Hun public relations, special operations contacten en interactie met de community hebben ze goed op orde, maar hoe zit het met de games? Voordat ik verder ga met het bespreken van de games die momenteel in ontwikkeling zijn moet eerst het verschijnsel NORG besproken worden ofwel de Natural Order of Realistic Gameplay. NORG is een bepaalde mindset, een visie van waaruit BlackFoot Studios's games worden ontwikkeld. In een notendop houdt dit in dat er geen onrealistisch balancing aan de games toegevoegd zal worden om realisme te promoten. In de basis gaat het erom dat de acties die je in de game wereld kunt doen, de juiste realistische gevolgen hebben. Er wordt niet geknipt in features om het binnen de virtuele wereld gebalanceerd te houden, alles wordt juist vanuit de NORG mentaliteit opgebouwd. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat zoiets als springen in het spel niet als feature verwijderd zal worden omdat mensen dan kunnen bunnyhoppen. Springen zit gewoon in de games, maar het heeft in dit geval de juiste realistische gevolgen. Immers, met realistische gevolgen werkt een tactiek als bunnyhoppen niet.




“Removing something as basic as jumping means now the gamer must examine what he is allowed to do and learn to act inside an unrealistic world. This inevitably and always leads to gamers throwing up their hands in frustration and saying, “That is total BS. In the real world I could have jumped over that wall or ditch and been safe. I could have got that guy! Arrrhhhh!” Instead, the player now has to replay the level. Gaming should be an experience, not an exercise in mental toughness and tolerance.

NORG takes a different approah. It asks, “If bunny hopping and shooting is so effective in a game why don't real soldiers bunny hop and shoot?” Simple. The game design that allows such is deeply flawed but removing jumping IS NOT THE SOLUTION. NORG takes a realistic action and provides a realistic response. People do not bunny hop in the real world because they would be shot.

[...]

NORG design allows a title to be built that thrusts players into an immersive environment that they can immediately comprehend.” ~ John Sonedecker



BlackFoot's eerste (onofficieel) aangekondigde game is Ground Branch. Deze game, en hun andere titel (zie onder), wordt ontwikkeld op de Unreal 3 engine. Ground Branch is een paramilitair onderdeel van de CIA, dit onderdeel voert militaire- en intelligence acties uit zonder gebonden te zijn aan enige oorlogswetgeving. Ground Branch opereert in het geheim zonder dat het publiek iets van hun acties afweet. De teams worden samengesteld uit de beste ex-SOF leden over de gehele wereld waaronder de US Army Special Forces, Navy SEALs, Delta Force, British SAS, Australian SAS en GSG9. Ground Branch zal zich afspelen op Sumutra, Indonesie.






Inmiddels is er een tweede titel (onofficieel) aangekondigd, namelijk Sky Gods. Aangezien vooralsnog BlackFoot Studios self-funded is, is er gekozen om eerst een kleinere titel uit te brengen gebaseerd op dezelfde ontwerp strategie. Via deze weg probeert BlackFoot Studios genoeg geld binnen te krijgen om de financiering van Ground Branch rond te krijgen.

Sky Gods richt zich op dezelfde basis principes als Ground Branch, Sky Gods zal zich echter meer richten op HALO insertions tijdens de verschillende (losstaande) missies die je in de game tegen zal komen. HALO staat voor High Altitude, Low Opening, deze techniek wordt door verschillende Special Forces gebruikt om ongezien in vijandelijk gebied te komen. Op hoge hoogte springen de Special Forces uit het vliegtuig om met een lange vrije val dicht bij de grond te komen. Vlak voordat de grond is bereikt wordt dmv een parachute in het vijandelijke gebied geland. Door de hoge snelheid en weinig metalen objecten is het mogelijk om detectie door een vijandelijke radar te vermijden. Naast een volledig trainingsmodel zal elke missie in cooperative mode gespeeld kunnen worden.







BlackFoot Studios probeert als kleine ontwikkelaar zich te vestigen in de games industrie door een eerlijke en open aanpak tijdens het ontwikkelingsproces. Ontwikkelingen kunnen via het forum worden gevolgd, vragen kunnen direct aan John Sonedecker worden gesteld en niks wordt ingepakt in roze snoeppapiertjes om het mooier te doen lijken dan het is. De grondbeginselen bestaan uit de opbouw van een realistische virtuele wereld waarbij de wetten van de realiteit weerspiegeld in plaats van aangepast zijn. Wat ons betreft is BlackFoot Studios een van de meest veelbelovende game studios die momenteel bestaat, en zullen we in de toekomst nog veel meer van hun gaan horen!

Wij zullen in de toekomst ook uitgebreider verslag doen van beide games die momenteel in ontwikkeling zijn. Tot dan kun je onder andere via onderstaande weg meer informatie krijgen over BlackFoot Studios, Ground Branch en Sky Gods.

Het forum van BlackFoot Studios is hier te vinden. Voor informatie, screenshots, concept art en andere media kun je voor Ground Branch hier, en voor Sky Gods hier terecht.

Ook kun je de officiële BlackFoot Studios Newsletters lezen (hiervoor moet je op het BFS forum geregistreerd zijn):

Ook zijn er een aantal interviews met John Sonedecker beschikbaar:

Tangodown: Teamspeak // Wiki // Youtube // Facebook // Xfire // Steam
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
12-02-2009, 10:19 PM
Bericht: #2
RE: BlackFoot Studios - een veelbelovende ontwikkelaar
Ik zit echt te hopen op een succes voor deze studio, want het is één van de weinige die zichzelf een 'aparte' doelstelling geeft, namelijk niet voor de massa produceren, maar de gapende holte in het oldschool tactical gamen opvullen.
De dagen van de oude school Rainbow Six en Ghost Recon zullen wederkeren!

.............................Observe everything, Admire nothing........................
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
17-02-2009, 11:59 PM
Bericht: #3
RE: BlackFoot Studios - een veelbelovende ontwikkelaar
Ontwikkelings studio's zoals dit zullen games in de wereld brengen die maar voor een selectie gamers met open armen ontvangen word.
Als je kijkt naar hede daags gegame... weinig realisme...
Ik zit te wachten op het moment dat ik 1 van deze games kan spelen, ziet er veel belovend uit...

"We the willing, led by the unknowing, are doing the impossible for the ungrateful. We have done so much for so long, with so little, that we are now qualified to do anything with nothing."
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
18-02-2009, 11:42 AM
Bericht: #4
RE: BlackFoot Studios - een veelbelovende ontwikkelaar
Yep, het is voor een selecte groep, maar tegelijkertijd een gat in de markt aangezien die groep gamers sinds jaren niet echt meer voorzien worden van zulke games. Zolang je je winstdoelstellingen niet instelt op CoD of GTA etc franchise maar iets redelijker bent dan is het nog steeds een hele grote winstgevende markt Smile

Kan niet wachten! Biggrin

Tangodown: Teamspeak // Wiki // Youtube // Facebook // Xfire // Steam
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht




Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)