Zoeken Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

31-03-2011, 05:32 PM
Bericht: #31
RE: TDNL BBQ en Bieravond
das omdat ze geen tent krijgen opgesteld Tongue2
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
31-03-2011, 05:37 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-03-2011 om 05:41 PM door SiC.)
Bericht: #32
Poncho is handig om een shelter mee te maken Smile
2 spinners voor om een boom of paal te slaan, en 2 haringen om de poncho mee aan de grond te bevestigen, en je hebt een leuk enkelzijdig onderkomen (oftewel dicht aan 1 kant en open aan de andere, plaatsing van de poncho is dus wel belangrijk als je niet wil dat regen gewoon onder je shelter door waait Tongue2).

En dat is best pretting slapen als je het goed doet. Ik heb eens onder zo'n shelter gelegen tijdens een onweersbui en heb het perfect droog gehouden, al deed ik haast geen oog dicht.
Uiteindelijk toch hard aan het genieten geweest van de bliksemschichten die het dal waar ik in lag deed oplichten. Eerste rij met een mooi uitzicht op de elementen Smile
Volgende dag moest ik wel gewoon weer werken en toen ook voor gek verklaard door de rest van de instructeurs omdat nog geen 50 meter verderop een ongebruikte tent stond. Maar ik was waarschijnlijk natter geworden door die 50 meter naar de tent af te leggen dan wanneer ik gewoon was blijven liggen onder mijn sheltertje Tongue2

Die ervaring was tijdens een stage in België, maar hier heb ik een foto van wat ik bedoel die ik in Frankrijk gemaakt heb:
[Afbeelding: 8752701_7252612_25443370.jpg]
Hier had ik een echt mooi plekje, zo tegen de heuvel aan (de wind waaide daar over heen) en met een klein muurtje aan de zijkant bijgebouwd heb ik nooit een zuchtje wind gevoeld.
In België lag ik in een open veld met de poncho tussen twee palen gespannen.

EDIT: wat er voornamelijk aan handig is is dat je weinig materiaal nodig hebt, aangezien de poncho voor twee dingen nuttig is (regenkleding + shelter), en het is in een paar minuten op te zetten en af te breken.
De poncho's van de landmacht hebben handige ringetjes erin verwerkt die in de hoeken geplaatst zijn zodat ze heel gemakkelijk op te spannen zijn, dus zijn ook echt bedoeld om shelters mee te kunnen maken.
Je kan er zelfs twee aan elkaar klikken dmv handige drukknoopjes en daardoor een 2-persoons tent te maken die wél beide zijkanten afsluit, en enkel de voor en achter kant open laat.

.............................Observe everything, Admire nothing........................
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
31-03-2011, 05:42 PM
Bericht: #33
Echt bushcraft/survival. Mooi!!

The truth is stranger than fiction!
[Afbeelding: peppersig.png]
31-03-2011, 05:57 PM
Bericht: #34
Ok dus het is niet de Poncho die ik dacht dat het was? ik dacht namelijk dat het zo'n soort van jasje was maar dit is meer een tenten doek zonder stokken.
31-03-2011, 07:18 PM
Bericht: #35
Het is gewoon een poncho maar dan gebruik je hem als schuilnet Wink.
Overigens kun je ook gewoon alleen in je slaapzak slapen (als je een goeie slaapzak hebt tenminste), hier in NL wordt het niet zo koud. Er kan dan hooguit een keer een spin over je hoofd heen kruipen ofzo.

[Afbeelding: l115a2.jpg]
31-03-2011, 07:54 PM
Bericht: #36
(31-03-2011 05:57 PM)BTHxANGEL schreef:  Ok dus het is niet de Poncho die ik dacht dat het was? ik dacht namelijk dat het zo'n soort van jasje was maar dit is meer een tenten doek zonder stokken.

Zie je dat propje op die foto in het midden van dat 'zeil'

Dat is de caupuchon, dus eigenlijk is dat ding een soort cape achtig iets (als je dat soort 'jas' in gedachten had?)
01-04-2011, 09:04 AM
Bericht: #37
(31-03-2011 07:18 PM)Bas92 schreef:  Het is gewoon een poncho maar dan gebruik je hem als schuilnet Wink.
Overigens kun je ook gewoon alleen in je slaapzak slapen (als je een goeie slaapzak hebt tenminste), hier in NL wordt het niet zo koud. Er kan dan hooguit een keer een spin over je hoofd heen kruipen ofzo.

Yep, en dat slaapt nog het lekkerst ook.. lekker in de open lucht in je slaapzak. Pas was op voor de zwijnen snachts, mondingsvlamdemper eraf

[Afbeelding: VXR.png]
01-04-2011, 03:12 PM
Bericht: #38
Als het niet gaat regenen is dat inderdaad wel lekker ja Smile
Dan moet je wel zorgen dat je een bivakzak om je rukbunker (slaapzak dus Tongue2) heen hebt zitten, anders word ie alsnog nat van de dauw. De ene slaapzak kan daar beter tegen dan de andere.
De slaapzak van de landmacht is daarin wel handig aangezien die een bivakzak heeft die je er op kan klikken met drukknopen, evenals een binnenzak die snel te vervangen is zodat je slaapzak lekker fris blijft Tongue2 Alleen het is een zwaar ding en een hel om mee te nemen tijdens een hike, zoals ik zelf meermaals heb ondervonden.
Zelfs in de foedraal is hij enorm groot en past hij niet in de meeste rugzakken. Hij is dan ook gemaakt om vast te klikken op een gevechtsharnas, militairen dragen hem vaak op de borst.
Ik ga binnenkort kijken naar een nieuwe die wél fatsoenlijk in een rugzak past en niet al te zwaar is, alleen hebben de meeste burgerslaapzakken geen bijhorende bivakzak en kan die al helemaal niet vastgeklikt worden, dus zit je slaapzak er vaak los in.

.............................Observe everything, Admire nothing........................
01-04-2011, 11:14 PM
Bericht: #39
De M90 kan je idd met moeite in de 60L rugzak krijgen, en als ie er al in gaat kan dr weinig anders meer bij. Verder is het met de goretex hoes wel een prima ding. Zelfs een paar keer gehad tijdens mn opleiding dat we de tenten op moesten zetten, waar ik zoiets had van laat lekker zitten, slaza is toch ook prima...

[Afbeelding: 5od1lf.jpg]
03-04-2011, 03:05 PM
Bericht: #40
ik heb anders nog een grote patroullietent, van 4 x 4, kunnen ook 6 tot 8 man makkelijk in,

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)