Zoeken Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)




 
Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
25-12-2010, 02:16 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-12-2010 om 02:30 AM door SiC.)
Bericht: #1
Tangodown Klassiekers - S.W.A.T 4
Tangodown Klassiekers
S.W.A.T 4
Door SiC

Het meisje wordt nu al meerdere dagen vermist. Ze is de zoveelste in een serie ontvoeringen, een slachtoffer net als de vorige: Jonge meisjes van de middelbare school.
Al weken plaagt de ontvoerder de lokale gemeenschap. Vaders en moeders klemmen zich vast aan hun kinderen uit angst ze te verliezen. Al weken. Tot vandaag.
De recherche heeft een mogelijke dader gevonden: een kalende man van middelbare leeftijd, woonachtig bij zijn moeder. Mogelijk met een psychische stoornis.
De politie heeft een perimeter opgezet: niemand komt erin, niemand komt eruit.
Achter de scène maakt het SWAT team zich klaar voor een tactische entry. Dan gaat de operatie van start. Aan de speler de taak: arresteer de verdachte levend, en bevrijd de gegijzelden.


Langzaam nadert het team de voordeur. De dader heeft nog niets in de gaten.
Met de optic fiber valt niets te zien. Het slot wordt open gezet, en het team stapt binnen.
Het is een vervallen gebouw. Het is duidelijk te zien dat er al tijden niets wordt onderhouden. Een radio staat aan. Een moeder van één van de slachtoffers jammert smekend om de terugkeer van haar dochtertje.
Kamer voor kamer wordt doorzocht. Dan komt plots de moeder van de verdachte schreeuwend en scheldend om de hoek. “Mijn jongen heeft niets gedaan, maak dat je weg komt! Hij zou nooit iemand kwaad doen!”
Maar nadat ze is gearresteerd kom je tot een heel andere ontdekking: een vuile kelder, zorgvuldig afgesloten. Een meisje met een poppenmasker, vastgebonden op een smerig matras.
En de dader die je gezien heeft en dieper de kelder invlucht, een tunnel in. Krijg jij hem levend te pakken?
Zo begint één van de meest memorabele missies uit de game SWAT 4.
Een game als geen ander: een game waarin elke dode als een fout aanvoelt, een kogel die niet gevuurd had mogen worden. Een politie-sim.


In de ogen van sommigen mag dit dan saai lijken, maar vergis je niet: het niet mogen doden van de tegenstand doet niks af aan de spelervaring, het voegt enkel meer toe!
Plots word de entry van een kamer een stuk belangrijker. Niet enkel dien je te denken om je eigen hachje, of dat van een mogelijke gijzelaar, maar ook om het leven van degene die jou zou proberen te doden!
Tactiek staat hier dus voorop, meer nog dan anders.
En de game is onvergeeflijk: word je in je been geraakt, dan loop je hinkend verder waardoor een snelle entry al heel moeilijk word. Word je in je arm geraakt, dan lijdt je aim hieronder. Soms vangt je body-armour een kogel op, maar met zwaardere kalibers legt hij het al snel af. En daarnaast maakt de difficulty setting de kogels niet zwakker, de vijand dommer of veranderen ze ook niet in kogelsponsen.
Maar wat het wel doet, is het aantal punten dat vereist is om verder te mogen omhoog gooien.
Het werkt zo: voor alles wat je goed doet krijg je pluspunten, en voor alles wat verkeerd gaat krijg je minpunten. Het verwonden of vooral het doden van een verdachte, het verlies van een teamlid, of het laten liggen van gevallen wapens levert je minpunten op, terwijl verdachten gezond arresteren je punten oplevert.
Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je geselecteerd hebt, zul je een bepaald aantal punten moeten halen om de missie te kunnen halen en verder te mogen.
Op Normal kun je je dus een aantal foutjes permitteren, maar op de hoogste moeilijkheidsgraad zul je de missie foutloos moeten uitvoeren om verder te kunnen.
En dat is makkelijker gezegd dan gedaan, als je enkel mag schieten in levensbedreigende situaties voor jouw team of de gijzelaars!
Gelukkig valt dit te herkennen aan het gedrag van de verdachten, zodat het niet elke keer een wilde gok is of je wel of niet mag schieten.


Een missie ziet er vaak als volgt uit:
Je krijgt je briefing, aan de hand van deze briefing kies je je uitrusting.
Deze uitrusting is heel uitgebreid: van verschillende stukken uitrusting voor op je helm (gasmasker, nightvision, speciale bril ter bescherming voor flashbangs), tot een hele reeks vuurwapens, waarbij ook niet-dodelijke wapens zitten. Zo heb je een shotgun die beanbags afvuurt, en een paintball-geweer dat kleine balletjes gevuld met traangas afvuurt. Maar nog belangrijker, verschillende types granaten: de welbekende flashbang mag natuurlijk niet ontbreken, maar ook kun je beschikken over een stinger-granaat (als deze ontploft vliegen er honderden kleine rubberen balletjes rond, en hierdoor lijkt deze het meest op een conventionele handgranaat) en een traangasgranaat.
Daarnaast kun je nog kiezen uit taserguns of normale pistolen als side-arm, maar ook andere stukken uitrusting ontbreken niet: zo heb je deurklemmen, waardoor je uitgangen van een kamer kan afsluiten, munitie-zakken en nog veel meer.


Vervolgens kun je vaak uit meerdere entry-points kiezen. Denk hierbij bijv. aan starten op het dak van een gebouw, of op de begane grond.
Zodra de missie begint, leid jij als teamleider je SWAT team van 4 man. Samen stel je kamers veilig, arresteert verdachten en bevrijd eventuele gijzelaars.


Het leiden van je team staat hierbij centraal: zonder hen kun je niks.
Daarom is het maar goed dat de team-AI begrijpt hoe je een kamer moet enteren en schoonvegen, en zelfstandig de beste plek opzoekt en zorgt dat elke hoek van de kamer gedekt is. Zelfstandig weten ze hun Point of Domination te vinden, en houden ze ook verdachten die zichzelf hebben overgegeven onder schot.
Net zo belangrijk als de team-AI is het command-systeem waarmee je ze aanstuurt, en ook dat zit in SWAT 4 helemaal goed!
Als je op een hostage richt, krijg je al een commando onderin je scherm te zien dat de opdracht geeft om de hostage te arresteren. Als je op een deur richt, krijg je ‘open and clear’ te zien. Deze snelle commands zijn dus dynamisch, en passen zich aan naargelang het object dat je bekijkt.
Maar natuurlijk zijn deze korte commands lang niet altijd toereikend. Als je naar een deur kijkt en je rechtermuisknop ingedrukt houd, krijg je echter een lijst met heel wat meer mogelijke opdrachten die je je team kunt geven: enkel de deur openen en een granaat binnen gooien zonder entry, entry zonder granaten, en natuurlijk entry met gas, CS (traangas) of stinger grenades, of zelfs het blokkeren van de deur, opblazen met een charge of breaching shotgun, of natuurlijk subtieler: lockpicken.
Het is heel gemakkelijk te gebruiken, en het aansturen van je team is hierdoor een echt plezier.
En dankzij de uitbreiding “The Stetchkov Syndicate” kun je je team ook opsplitsen in team Red en Blue, en hen afzonderlijk opdrachten geven waarna ze deze gelijkertijd uitvoeren. Hierdoor kun je dus een kamer van 2 kanten tegelijk binnen gaan, of zelfs 2 granaten naar binnen gooien bij erg langwerpige kamers.


Ook de vijandelijke AI is niet mis: ze schieten scherp, in de minderheid proberen ze te vluchten (waardoor een snelle, daadkrachtige entry des te belangrijker is!), en zelfs als ze zich overgegeven hebben blijven ze een gevaar.
Je zal niet de eerste zijn wanneer je een kamer binnengegaan bent, elke verdachte zich heeft laten overgeven, waarna er een deur open gaat omdat er een andere verdachte op onderzoek is gegaan waar al dat lawaai vandaan kwam. Draai je je om om hem aan te spreken, maar er is geen teamlid die een overgegeven verdachte onder schot houdt, en je hebt zijn wapen nog niet opgepakt? Grote kans dat hij zijn wapen snel oppakt en jou in je rug schiet.
En als je dood bent, is het einde missie. Niet snel switchen naar een teamlid of terug naar een save, maar de missie van voor af aan starten, en opnieuw proberen.
De AI reageert ook op andere dingen, zoals bijv. een hele snelle entry. Hoe meer SWAT-leden er tegelijk binnenkomen, hoe sneller de AI zich overgeeft en overrompelt is.
Ook als ze met hun rug naar je toe staan geven ze zich sneller over, omdat ze inzien dat zij zich niet meer kunnen omdraaien om te schieten voordat ze zelf het loodje leggen.
Erg interessant is ook het verschil in AI-types. Zo heb je bijv. onervaren criminelen waarvan een overval verkeerd is gelopen en waardoor ze genoodzaakt waren gevangenen te nemen waar ze zich geen enkele raad mee weten, en het liefst weg willen uit deze situatie.
Grote kans dat deze proberen weg te rennen, zich overgeven of zelfs de gijzelaar bedreigen met een vuurwapen.
Maar de wat meer doorgewinterde criminelen geven zich niet zonder slag of stoot over, en in deze gevallen is een tactische, snelle entry en goed gebruik maken van je materiaal nog veel belangrijker. En maak je een fout, dan zal iemand dat moeten bekopen met zijn leven…


Het geluid is in deze game ook heel goed verzorgd.
Het commandosysteem klinkt heel natuurlijk, en het is een plezier om te luisteren naar het karakter van de speler die zijn teamleden aanstuurt.
Het aanspreken van verdachten is ook heel goed en intimiderend gedaan, en ook de tegenstanders en gijzelaars komen heel overtuigend over.
Ook dit zorgt ervoor dat het bestormen van een kamer een heel spektakel is. Je teamleden spreken met elkaar, en zodra die flashbang met een keiharde knal afgaat in de kamer die je wil bestormen en de teamleden allemaal naar binnengaan is het een enorme chaos: SWAT-leden brullen naar verdachten dat ze de wapens moeten neerleggen, verdachten brullen terug dat ze het kunnen vergeten (of natuurlijk dat ze niks kunnen zien door traangas, of enorme pijn hebben door de beanbags of rubberen balletjes uit een stingergranaat).
Maar het is een georganiseerde chaos, en dat maakt van SWAT 4 een van de beste CQB-ervaringen die realisme-fanaten zoals wij kunnen krijgen.


Er valt nog veel meer te vertellen over de game, maar voor TDNL is de co-op mogelijkheid natuurlijk het interessantst.
Hierin kunnen tot 10 spelers (enkel voor The Stetchkov Syndicate, voor het origineel is dit beperkt tot ongeveer 5 spelers) samen de uitdaging aangaan en kiezen uit de vele verschillende missies.
Vooral bij co-op kan de actie-snelheid sterk vergroot worden omdat een plan voor aanvang van de missie gemaakt kan worden, terwijl je in single-player on the fly opdrachten moet geven aan je team. Gevolg is dan ook dat je met een goed team een map heel snel kan veiligstellen. Maar onderschat het niet: het is absoluut geen makkie!


De kracht van SWAT 4 ligt dan ook in een rustige voorbereiding, met een razendsnelle (als je het goed doet!) uitvoering. Doordat je niemand mag doden levert dit een zeer interessante CQB ervaring op waar geen enkele andere gameserie zich mee kan meten, en hierdoor is SWAT 4 dan ook terecht een TDNL Klassieker!

Wil je deze game kopen, dan kan dat via Direct2Drive, helaas zal hij in de winkels niet meer te vinden zijn.
Klik hier om naar de Direct2Drive pagina van Swat 4 Gold Edition te gaan.
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
25-12-2010, 12:03 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-12-2010 om 01:05 PM door widow.nl.)
Bericht: #2
RE: Tangodown Klassiekers - S.W.A.T 4
Mooi verhaal, leuke missie!
Go TDNL

Edit: vooruit het is kerst, ook deze maar aangeschaft, download loopt...

.
[Afbeelding: tdnl_sig.jpg]

***** Check de Tangodown video's op Youtube *****
****** Check mijn ArmA2 video's op Youtube ******

Tangodown: Teamspeak // Wiki // Youtube // Facebook // Steam
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
26-12-2010, 12:05 PM
Bericht: #3
RE: Tangodown Klassiekers - S.W.A.T 4
Mooi om te horen Widow Smile
(is natuurlijk ook stiekem de reden waarom we nu nog artikelen over deze games schrijven Biggrin)

.............................Observe everything, Admire nothing........................
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht




Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)