Zoeken Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
07-11-2010, 06:44 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-11-2010 om 07:14 PM door Nimster.)
Bericht: #1
Smile Jagged Alliance 2
[Afbeelding: uiEvq.png]

Hebben jullie Jagged Allience 2 (1999)wel eens gespeeld? Ik heb er veel positieve verhalen over gelezen dus ik heb hem dit weekend gekocht via GoG.com. En ik moet zeggen dat het een goed spel is. Normaal gesproken houd ik helemaal niet van turn-based, maar JA2 is erg fijn. Smile

Je voert het commando over een huurlingen-team die je zelf opzet (huurt dus). Je wordt ingehuurd door een man van adel die een klus voor je heeft: het uitschakelen van Diadranna, de koningin van Arulco, een fictief ontwikkelingsland dat vroeger nog een bloeiende democratie was maar tegenwoordig in de shit zit door het harde bewind van Diadranna. De setting lijkt wel een beetje geïnspireerd te zijn door Rhodesië / Zimbabwe.

Je begint met een geldsom waarvan je een eigen character kunt maken en enkele huurlingen kunt inhuren. Vervolgens wordt je gedropt in het noorden van Arulco, met als doel het uitschakelen van Diadranna die zich ergens in het zuiden van het land bevind.

Het mooie aan JA2 is de vrijheid die je krijgt. Je kunt het verhaal volgen en van A naar B naar C gaan om uiteindelijk uit te komen bij Diadranna. Maar je kunt ook gewoon je eigen gang gaan en het verhaal te laten zitten voor wat het is en je te focusen op de combat, of mijnen of milities opzetten.

De gameplay is turn-based tijdens de gevechten, de rest is real-time. De camera is top-down. De game is tactisch op meerdere niveaus; combat, management (geld en mercenaries beheren) en de algemene strategie die je voert. Je kunt het een beetje zien als een mix tussen Commandos en de Total War games. De game heeft een redelijke learning-curve omdat er niet veel wordt uitgelegd in-game. Hiervoor moet je dus af en toe de handleiding lezen die erbij zit. Maar als je een beetje geduld hebt krijg je het redelijk snel in de smiezen.

Er is een 'patch' uitgebracht door de fans genaamd 1.13, maar eigenlijk is het gewoon een grote mod. 1.13 voegt heel veel extra wapens, statistieken en realisme toe. Zowel bekende als obscure wapens zitten erin; te veel om op te noemen en voor ieder wat wils. Deze wapens (en ammo, helmen en nog veel meer) kun je via internet kopen door deze te bestellen op de site van Bob's Guns. Tongue2 Huurlingen huur je trouwens ook via internet, via de site A.I.M. Iedere huurling heeft natuurlijk zijn of haar eigen stats.

1.13 voegt dus veel moois toe en is de mooiste manier om JA2 te spelen, echter als je de game voor het eerst speelt raad ik je sterk aan om die gewoon eerst zonder mod te spelen omdat 1.13 de moeilijkheidsgraad iets opschroeft en om één of andere reden de intro-cutscene niet laat zien. Dus eerst bekend raken met de game en hoe alles werkt (duurt niet zo lang), en dan de mod installeren en de campaign herstarten.

Natuurlijk is het spel al 11 jaar oud, dus daar moet je rekening mee houden. Echter ik vind de graphics best fijn, je went er zeker wel aan, vooral als je al lang games speelt. Het is een beetje zoals een zwart-wit film. Je moet eerst even wennen, maar daarna denk je er niet meer aan en wordt je 'opgeslokt'. En de gameplay is gewoon goed. De zwarte humor die erin zit (en waar 1.13 nóg meer van toevoegt) kan ik ook wel waarderen.

Als je een tactische turn-based singleplayer game raad ik JA2 met 1.13 sterk aan. Voor de prijs hoef je het niet te laten: slechts €10 op GoG. GoG is erg fijn trouwens, je hoeft alleen maar te betalen en je kunt de .exe meteen downloaden zonder eerst een Steam-achtig programma te installeren.Smile

Jagged Allience 2 op GoG.com (check ook de user reviews en screenshots)

Jagged Allience 2 op Wikipedia
JA 1.13 (Download en info)

EDIT: nog een tip als je 1.13 uitprobeert. Je zult merken dat je heel weinig action points krijgt, zelfs als je op Novice speelt (wat ik aanraad als je zoals ik nieuw bent met JA2). Om meer action points te krijgen per turn ga je naar de Data-1.13 map in je JA2 directory en open je Ja2_Options.INI. Zoek naar de regel PLAYER_AP_BONUS en geef die een waarde van 10 'a 15. Zo krijg je iets meer bewegingsvrijheid en overlevingskans.

TS: ts.tangodown.nl (ww=tangodown) // Wiki // Falcon BMS //Youtube // Xfire groep // Steam groep
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
08-11-2010, 08:07 PM
Bericht: #2
RE: Jagged Alliance 2
oei dit spel heb ik echt tot vervelens toe gespeeld... zorg er in het begin zeker voor dat je info krijgt over die heli op het vliegveld. Daarnaast is het slim om voor ieder dorp milities op te zetten omdat de vijand de stad nogal vaak probeert te veroveren. Het grote voordeel van milities is dat je inkomstenbron (mijnen) niet verloren gaan.

[Afbeelding: VXR.png]
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
08-11-2010, 10:00 PM
Bericht: #3
Inderdaad, milities zijn belangrijk. Alleen zit ik momenteel een beetje in de geldproblemen omdat de vijand Drassen had ingenomen, kort nadat ik heel Drassen had veroverd. Dat kwam niet zo goed uit want nadat ik een extra huurling voor het opleiden van de milities had ingehuurd had ik geen geld meer over om Gus Tarball te betalen. Dus die is 'm gevlogen. De enige manier om het gebied te heroveren was Ira in veiligheid stellen en in mijn eentje het middelste gebied van Drassen te zuiveren tegen een overmacht. Dat ging nog best goed (oké, ik heb wel vaak gesaved en geladen maar ik kon niet anders Tongue2). Daarna met Ira en mijn eigen character de mijn van Drassen heroverd. Nu zo snel mogelijk milities trainen. Even de manual er op napluizen hoe dat moet.

Gebruikte jij ook 1.13, VXR?

Tip: geef elke mercenary in een squad een wapen in hetzelfde kaliber. Dan kun je ammo met elkaar delen en breng je het gewicht een beetje terug, hoewel ik niet merk dat gewicht veel invloed heeft. Ik gebruik voor mijn eigen charachter een FN FAL, en de huurling die momenteel ingevlogen wordt gebruikt standaard een HK417, ook in 7.62x51mm. De kleinere kalibers zijn wat minder vind ik, te weinig bereik. Maar als vijanden dicht op elkaar zitten en niet te ver weg staan kun je met bijv. een Skorpion op full-auto een double kill krijgen.

Ik wist niet dat een turn-based game zo tactisch kon zijn. Smile

TS: ts.tangodown.nl (ww=tangodown) // Wiki // Falcon BMS //Youtube // Xfire groep // Steam groep
Reageren op dit bericht
10-11-2010, 06:56 PM
Bericht: #4
(08-11-2010 10:00 PM)Nimster schreef:  Inderdaad, milities zijn belangrijk. Alleen zit ik momenteel een beetje in de geldproblemen omdat de vijand Drassen had ingenomen, kort nadat ik heel Drassen had veroverd. Dat kwam niet zo goed uit want nadat ik een extra huurling voor het opleiden van de milities had ingehuurd had ik geen geld meer over om Gus Tarball te betalen. Dus die is 'm gevlogen. De enige manier om het gebied te heroveren was Ira in veiligheid stellen en in mijn eentje het middelste gebied van Drassen te zuiveren tegen een overmacht. Dat ging nog best goed (oké, ik heb wel vaak gesaved en geladen maar ik kon niet anders Tongue2). Daarna met Ira en mijn eigen character de mijn van Drassen heroverd. Nu zo snel mogelijk milities trainen. Even de manual er op napluizen hoe dat moet.

Gebruikte jij ook 1.13, VXR?

Tip: geef elke mercenary in een squad een wapen in hetzelfde kaliber. Dan kun je ammo met elkaar delen en breng je het gewicht een beetje terug, hoewel ik niet merk dat gewicht veel invloed heeft. Ik gebruik voor mijn eigen charachter een FN FAL, en de huurling die momenteel ingevlogen wordt gebruikt standaard een HK417, ook in 7.62x51mm. De kleinere kalibers zijn wat minder vind ik, te weinig bereik. Maar als vijanden dicht op elkaar zitten en niet te ver weg staan kun je met bijv. een Skorpion op full-auto een double kill krijgen.

Ik wist niet dat een turn-based game zo tactisch kon zijn. Smile

Ik geloof dat ik ook 1.13 gebruikte..

Milities trainen kan door iemand in het gebied te zetten met goede leiderschap, die zet je dan op status train geloof ik.
Rechts naar het meer zit een Sam Site, spreek met iedereen in het dorp.. daarmee krijg je een aanwijzing waar de helipiloot ergens zit. Dat in combinatie met het platleggen van de samsite... kun je overal met de heli heen. Links van dresden zit ook een stadje wat niet al te moeilijk is om in te nemen.

Reageren op dit bericht
10-11-2010, 09:09 PM
Bericht: #5
Ik heb nu militia in Drassen en ben Cambria aan het zuiveren. Ik ben aangekomen bij een groot gebouw met een heli-wrak ernaast dus ik denk dat daar de piloot is, maar da's een aanname. Toen ik voor het eerst aankwam op het vliegveld van Drassen sprak ik wel iemand over die piloot, maar waar hij precies zit weet ik niet. Ik zal ook even bij die SAM-site kijken.

Zijn er nog meer die deze game gespeeld / gekocht hebben? Het is echt een geweldige tactische game! Smile Het enige wat JA2 nog beter zou maken is multiplayer, maar dat zit er helaas niet in.

Eén van de beste isometric games die ik ooit gespeeld heb.

Reageren op dit bericht
16-11-2010, 01:40 AM
Bericht: #6
(10-11-2010 09:09 PM)Nimster schreef:  Ik heb nu militia in Drassen en ben Cambria aan het zuiveren. Ik ben aangekomen bij een groot gebouw met een heli-wrak ernaast dus ik denk dat daar de piloot is, maar da's een aanname. Toen ik voor het eerst aankwam op het vliegveld van Drassen sprak ik wel iemand over die piloot, maar waar hij precies zit weet ik niet. Ik zal ook even bij die SAM-site kijken.

Zijn er nog meer die deze game gespeeld / gekocht hebben? Het is echt een geweldige tactische game! Smile Het enige wat JA2 nog beter zou maken is multiplayer, maar dat zit er helaas niet in.

Eén van de beste isometric games die ik ooit gespeeld heb.

Heb het hele weekend zitten knallen in deze game... uit de blote kop.. Piloot: B13. Dat grote gebouw is het ziekenhuis, die is erg handig wanneer je een heli tot je beschikking hebt (medevac). Direct zuidelijk van die stad ligt een Sam site.. die eerst uitschakelen voordat je er met de heli kunt komen. Iets rechtsonder van de samsite ligt een gevangenis.. die is ook wel leuk om te doen.

Alma is trouwens een goede bron voor armor en wapens

Reageren op dit bericht
22-11-2010, 07:47 PM
Bericht: #7
Mijn huidige team dat tijdens een storm de SAM site van Drassen inneemt. Nu kan de piloot me overal heen vliegen (naar plekken in de airspace tenminste). Gelukkig maar, want elke keer lopen is ook niet fijn.

Daarna de rest van Alma + de mijn innemen voor wat extra inkomsten. En ik heb nu ook een scherpschutter in m'n team. Happy

[Afbeelding: samsite2.jpg]

In-game zien de graphics er trouwens veel mooier uit. Widescreen werkt prima.

Reageren op dit bericht
11-06-2011, 05:00 PM
Bericht: #8
Tijdelijk €5 op GoG.com:

http://www.gog.com/en/gamecard/jagged_alliance_2

Goed spel!

Reageren op dit bericht
15-06-2011, 09:42 PM
Bericht: #9
JA2 1.13 let's play. Eerste deel gaat over de intro stuff, het huren van mercenaries en de campaign map etc. Het tweede en derde deel laat de eerste paar battles zien. Hij legt alles uit en laat de gameplay goed zien. Vreemd alleen dat hij zoveel action points gebruikt.

Reageren op dit bericht
20-08-2011, 07:17 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-08-2011 om 07:18 PM door Nimster.)
Bericht: #10
40% korting, alleen dit weekend.

http://www.gog.com/en/gamecard/jagged_alliance_2

Er komt trouwens ook een remake.

Reageren op dit bericht

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)