Zoeken Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
11-12-2008, 03:09 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-08-2011 om 12:39 AM door SiC.)
Bericht: #1
Tangodown Klassiekers - Hidden and Dangerous
Tangodown Klassiekers
Hidden and Dangerous
Door SiC

Het huis was al een tijd in de gaten gehouden. Vanuit de bossen loerden 4 Britse SAS soldaten naar hun beoogde doelwit: een hooggeplaatste Duitse officier, die het geallieerde commando in handen wou hebben.
Onder dekking van de sluipschutter die snel zoeklichten en wachtposten uitschakelde, bestormden de overige 3 soldaten het gebouw, gingen snel naar binnen, en ruimden het uit.
Op de 2e verdieping vonden ze de Duitse officier, en onder schot gehouden werd hij gedwongen mee te werken. Zo snel als ze gekomen waren, verdwenen ze ook weer. Zij waren de Hidden and Dangerous.

[Afbeelding: logo.jpg]

In 1999, een jaar na het verschijnen van de originele Rainbow Six, werden gamers verrast door een Tsjechisch bedrijf genaamd Illusion Softworks, toen het Hidden and Dangerous op de markt bracht.
In deze game voerde de speler het commando over een 4-mans eenheid van de Britse SAS tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De game nam je mee naar uiteenlopende plekken in de wereld: 6 verschillende campaigns met in totaal 23 missies.
Van het opblazen van gebouwcomplexen, het vinden van vermiste soldaten, tegenhouden van vijandelijke aanvallen, tot Duitse officieren gevangen nemen, er was een grote verscheidenheid in mission objectives.
Een overkoepelende verhaallijn was er niet. Wel had elke campaign een plot: een duidelijk doel waar het team naar toe moest werken.

[Afbeelding: hd1.jpg]

En hoewel de soldaten net niet zo snel dood gingen als in Rainbow Six (hooguit een kogel of 2 extra, afgezien van de zwaardere kalibers), maakte Hidden and Dangerous dit weer goed door opener omgevingen, een breder scala aan gevechten, en een Tweede Wereldoorlog-sfeer waar je U tegen zegt!
Een paar torsoschoten kon men meestal nog wel hebben, maar een headshot was ten alle tijden einde verhaal voor de desbetreffende soldaat. En in een opener omgeving als dat van Hidden and Dangerous loerde het gevaar overal…
Goed naar de briefing luisteren helpt dan heel wat, en die kwam in de vorm van een schaalkaart, waarbij een echte veteraan de briefing met je door nam.

[Afbeelding: hd2.jpg]

Gelukkig hadden de SAS soldaten veel materiaal ter beschikking: verschillende geweren, SMG’s, en MG’s. Veel assault rifles waren er destijds niet, al krijg je later in de game beschikking over de Sturmgewehr44, mits je deze van de vijand steelt natuurlijk…
Antitank wapens ontbreken natuurlijk niet, en ook kon je mijnen plaatsen (antipersoneel en antivoertuigen). Je had zelfs een flaregun die je nachtelijke uitstapjes konden vermakkelijken. Wapentuig genoeg in ieder geval om elke missie tot een goed einde te brengen!

[Afbeelding: inventory.jpg]

Net als in Rainbow Six kon je dingen beklimmen tot een bepaalde hoogte, kon je ook springen (iets wat in R6 ontbreekt) maar waardoor wel je wapen alle kanten opvliegt, en vanuit een geknielde positie kon je zelfs zijrollen maken. Dus ook qua bewegen in de spelwereld zat het in Hidden and Dangerous wel snor.
En mogelijk is dit ook de allereerste game die daadwerkelijk ironsights gebruikt voor de wapens! Sterker nog, je kunt alleen vanuit ironsights kijken in first-person. Er is een third-person mode, maar die is meer voor looks dan voor het echte spelen.

Maar het mooiste is eigenlijk nog wel de variëteit in de missies, en natuurlijk de verschillende omgevingen. Zo zul je opgeroepen worden om sluizen op te blazen, gijzelaars te bevrijden of zelf te nemen, onderzoekslaboratoria raiden, doelwitten markeren voor bombardement, het helpen van partizanen, of wat te denken van een missie insertion die FUBAR gaat waardoor je na misdroppings eerst je teamleden weer bij elkaar moet zien te krijgen in een groot bebost gebied. En menigmaal zul je ook ontsnappingsmissies moeten uitvoeren. Je bent immers achter de vijandelijke linies, en nadat jij met je team herrie hebt geschopt willen de Duitsers je niet zo maar laten gaan!

[Afbeelding: hd4.jpg]

Combineer die mix van goede gameplay, variërende omgevingen én missies, en een geweldige sfeer ondanks de inmiddels verouderde graphics, en je hebt een echte winnaar die het verdient om opgenomen te worden in de Tango Down Klassiekers!

[Afbeelding: hd5.jpg]

De game had destijds een beetje last van wat vervelende bugs, maar in de Deluxe editie zijn die grotendeels verholpen. Ik heb in ieder geval geen rare crashbugs meer gezien sinds de Deluxe editie. Een aantal engine verbeteringen, Voice over IP functionaliteit, en Windows XP support, wat wil je nog meer?
En het mooiste? Niet alleen zit de uitbreiding Devil’s Bridge bij de Deluxe inbegrepen (die 9 nieuwe missies toevoegt, waarvan een gedeelte zich na de Tweede Wereldoorlog afspeelt), maar is de game een korte tijd geleden zelfs als freeware uitgegeven.

[Afbeelding: hd6.jpg]

Dus nu kan iedereen de game gratis downloaden en één van de pioniers binnen het tactisch gamen alsnog een keer proberen mocht je dit al die jaren terug niet gedaan hebben!

Download de game hier!

.............................Observe everything, Admire nothing........................
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
15-12-2008, 05:36 PM
Bericht: #2
RE: Tangodown Klassiekers - Hidden and Dangerous
Dit spel heb ik wel eens gespeeld toen ik 6 a 7 jaar was! Leuk om et weer terug te zien. Die tijd vond ik het onmogelijk moeilijk en ik snapte dr niets van

[Afbeelding: NieuwKleincopy.jpg]
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
15-12-2008, 06:05 PM
Bericht: #3
(15-12-2008 05:36 PM)Sylerr schreef:  Dit spel heb ik wel eens gespeeld toen ik 6 a 7 jaar was! [...] Die tijd vond ik het onmogelijk moeilijk en ik snapte dr niets van

Ik had precies hetzelfde, alleen was ik toen denk ik 16 ~ 17 (had het dus eigenlijk wel moeten snappen) Woops Het was erg moeilijk en heb er toen nooit feeling voor gekregen. Maar ik ben weer vol goede moed begonnen met H&D2 Biggrin

Tangodown: Teamspeak // Wiki // Youtube // Facebook // Xfire // Steam
Reageren op dit bericht
15-12-2008, 07:40 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-12-2008 om 07:42 PM door SiC.)
Bericht: #4
Ik was rond de 12 denk ik toen ik Hidden and Dangerous voor het eerst speelde.
Toen had ik net een nieuwe pc die de game kon spelen, en had vrij anders behalve Rayman 2, Battlezone en de eerste Rainbow Six met Rogue Spear. Dus ik heb vanaf het begin eigenlijk niks anders gespeeld, al was het nog zo moeilijk.
Ik denk dat ik me er wel redelijk op aangepast heb, want heb de game destijds toen wel uitgespeeld. Persoonlijk vond ik Rainbow Six moeilijker, vooral rond die leeftijd om een fatsoenlijk tactisch plan in elkaar te knutselen was een uitdaging... Tongue2

Ik ben toen echt doorgegaan met games ook al waren ze nog zo moeilijk, want gamen was toen vrij nieuw voor me nog. Dus ook al was het nog zo moeilijk, het was helemaal nieuw (heel wat nadat je van een DOS computer komt) dus bleef ik maar doorgaan tot ik het gewoon kon en toen werd het natuurlijk steeds mooier en mooier.
Misschien dat ik daarom tegenwoordig zo snel ben uitgekeken op de meeste games die wat simpeler van opzet zijn haha.

.............................Observe everything, Admire nothing........................
Reageren op dit bericht
17-12-2008, 05:38 PM
Bericht: #5
Toen ik het voor het eerst speelde wist ik niet eens dat ik met de muis kon rond kijken xD ik zat op allemaal knopjes te drukken hoe ik rond moest kijken naar 5 maanden kwam ik er achten toen ik perongelijk tegen mn muis aan stoot Tongue2 ik ben nooit verder gekomen dan die missie met die trein of zo (die missie heb ik niet eens gehaald) had ik ook met gta III toen ik iets van 6 was ik ging alleen maar rond rijden en mensen dood rijden want als ik uit stapte was de camera fucked up en ik wist niet hoe ik em goed moest zetten (ik wist niet dat je ook de muis nodig had Tongue2 )

[Afbeelding: NieuwKleincopy.jpg]
Reageren op dit bericht
01-11-2010, 05:38 PM
Bericht: #6
Iemand eens zin om te proberen online te komen met H&D? Voor de downloadsize hoef je het in ieder geval niet te laten, hij is maar 264 MB Smile

Reageren op dit bericht
01-11-2010, 05:57 PM
Bericht: #7
Net gedownload, zal een kijken of die het ook op windows 7 doet.

7P rule:
Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance
[Afbeelding: banner4.gif]
Reageren op dit bericht
30-01-2011, 05:08 PM
Bericht: #8
Een kameraad vond dit artikel net op gamer.nl:
http://www.gamer.nl/achtergrond/63232/te...-dangerous

Het is toch mogelijk, een mainstream website die positief is over een moeilijke tactical shooter!
Ze sluiten zich toch wel aardig bij de mening van TDNL aan Smile

Reageren op dit bericht

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)