Zoeken Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)




 
Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
25-10-2008, 07:31 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-12-2009 om 07:11 PM door zoog.)
Bericht: #1
Tangodown Klassiekers - Rainbow Six
Tangodown Klassiekers
Tom Clancy's Rainbow Six
Door Nimster

[Afbeelding: r6bannertop.jpg]

De heren van Red Storm Entertainment waren er vroeg bij in 1998. Met de release van hun vierde game Tom Clancy's Rainbow Six, zorgde het bedrijf destijds voor een flinke kickstart van het tactical shooter genre. In een tijd waarin de first-person shooter- en platformgenres hoogtij vierden, was Red Storm één van de eerste ontwikkelaars die een poging deed om meer realistische en tactische gameplay te creëeren in het shooter-genre, iets wat daarvoor vrijwel nog nooit is gedaan. Niet langer was het mogelijk om als een Rambo guns blazing door het level heen te rennen, terwijl je honderden vijanden naar het hiernamaals helpt en af en toe een health pack oppakt. In plaats daarvan schonk Rainbow Six veel meer aandacht aan stealth, tactieken, one-hit kills en squad-based gameplay.

Red Storm Entertainment werd mede opgericht door Tom Clancy, een Amerikaanse auteur wiens boeken vaak militaire en politieke thema's bevatten. Al snel begon het bedrijf te werken aan een game waarin de speler als deel van een FBI Hostage Resque Team terroristen diende uit te schakelen en gegijzelden moest redden. In eerste instantie zou de game "Black Ops" gaan heten, totdat het bedrijf erachter kwam dat Clancy op dat moment een boek aan het schrijven was met daarin soortgelijke thema's. Het was dan ook een logische keuze om de game te baseren op het plot van dit boek, en de game kreeg dezelfde titel als die van het boek: Rainbow Six.

[Afbeelding: tomclancy.jpg]
Tom Clancy

Het jaar is 1999. De Koude Oorlog is alweer meer dan een decennium voorbij, en de dreiging van een nucleaire oorlog is tot rust gekomen. Vrede en veiligheid is weer tot de orde van de dag, maar er zijn nogal wat groeperingen die roet in het eten willen gooien. Terrorisme rondom de wereld verspreidt zich als een brandend vuurtje, en NATO wil hier een stokje voor steken met de oprichting van een zeer professioneel team, dat bestaat uit de beste anti-terrorisme experts van de gehele wereld. Ze opereren in het diepste geheim terwijl jij en ik op één oor in bed liggen te ronken, en maken gebruik van de beste wapens en hulpmiddelen. De naam is Team RAINBOW. De elite van de elite.

De game begint met John Clark, de directeur van de organisatie, die in een briefing vertelt dat hij een missie voor het team heeft. De "Phoenix Group", een radicale organisatie met als doel het beschermen van "moeder natuur", is verantwoordelijk voor een aantal terroristische aanslagen, en de terroristen verspreiden dood en verderf. De perfecte taak voor RAINBOW om de tango's een lesje te leren.

De speler krijgt het commando over een team van RAINBOW operators, en dient met strategisch vernuft de missie's tot een goed einde te brengen. Dit is meteen al te merken aan het planningsscherm. Nadat je je teamleden hebt uitgekozen en ingedeelt in verschillende squads (rood, blauw, groen en goud) geeft het spel je de optie om zelf de routes van de teams uit te stippelen door middel van waypoints. Je kunt ze tevens verschillende rules of engagement zoals assault of recon meegeven, en je kunt vantevoren bepalen hoe de AI een bepaalde kamer binnenstormt. Laat je ze eerst een flashbang gooien, of mogen ze direct naar binnen stormen? De manieren waarop je een level kunt spelen zijn vrijwel eindeloos omdat het spel je veel tactische vrijheid geeft, en dit zorgt voor een prima replay value. De tactische planning kun je in de eerste 3 'a 4 missies automatisch voor je laten doen. Daarna moet je zelf de strategie uitstippelen.

[Afbeelding: planningwide.jpg]Het teamselect-scherm, het uitrustingsscherm, en de tactische planner.

In tegenstelling tot veel games uit die tijd, is de damage modelling in Rainbow Six uiterst realistisch. One-hit kills zijn, net als in het echte leven, eerder regel dan uitzondering. Probeer maar eens effectief door te vechten nadat je bent getroffen door een 7.62 of 5.56! De terroristen zijn in de meeste gevallen uit te schakelen met maar één of twee schoten, maar denk niet dat dit het voltooien van het level gemakkelijker maakt! Deze one-hit kills gelden namelijk ook voor jou en je team, en de slechterikken willen jou maar al te graag dood hebben.

[Afbeelding: schipbestorming.jpg]
Oppassen dus. Gelukkig geeft de gameplay ons veel opties om tactisch te werk te gaan. Zo is bijvoorbeeld de "slice the pie" tactiek (die overigens ook in het echt wordt gebruikt) erg handig om te gebruiken. Daarnaast is de welbekende flashbang een uiterst effectief middel om in een kamer vol met terroristen en gegijzelden te gooien voordat je met je team naar binnen rent. Hoewel de game geen iron sights heeft, voelen de wapens realistisch aan. De recoil (terugslag) en precisie hangt o.a. af van het type wapen, de snelheid en bewegingen van de speler en de eventuele aanwezigheid van een kogelwond. Als je je crosshair soepel over het scherm beweegt en vantevoren richt op een plaats waar misschien terroristen langs kunnen komen, zullen je schoten accuraat op het doel terecht komen, zelfs als je je voortbeweegt. Als je echter gewond bent, of paniekkerig je muis beweegt, zul je niet vaak raak schieten. Ook de geluiden van de wapens zijn prima. Wellicht klinken ze niet 100% realistisch, maar het komt dichter in de buurt van de real thing dan de meeste games uit die tijd. De MP5SD is in het echt bijvoorbeeld zó stil, dat men zegt dat je bij het vuren vrijwel alleen de interne delen naar voren en achteren hoort schuiven. Zo ook in Rainbow Six.

[Afbeelding: oilrig.jpg]

Het spel is zowel in eerste- als derde persoon te spelen, en de animaties in derde persoon zien er soepel uit. Ook de RAINBOW mannen zelf zien er overtuigend uit in hun zwarte kleding en de manier waarop ze zich bewegen; je zou bijna denken dat deze organisatie daadwerkelijk echt bestaat.

Wij van Tangodown zijn dus behoorlijk te spreken over Rainbow Six. Betekent dit dat het spel geen nadelen kent? Nee. Hoewel de vriendelijke AI goed raak kan schieten (daar kan GRAW nog een puntje aan zuigen), hebben ze regelmatig moeite met de pathfinding. Soms raken ze vast in het terrein, of gooien een flashbang mis waardoor jij een paar seconden niets kunt zien. Het is dan ook aan te raden dat je dit soort speciale handelingen zelf doet terwijl je je team het "Hold position" commando geeft. Ook voeren ze soms nogal domme acties uit zoals blind een kamer binnenstormen, zelfs als dit duidelijk een slecht idee is, getuige de RAINBOW operators die dood op een hoopje in de deuropening liggen. Zo nu en dan voelt het dus aan alsof je je teamleden 'babysittend' door het level heen moet leiden. Een ander puntje van kritiek is het feit dat de terroristen soms wel een érg snelle reactietijd hebben. Er is niks mis met uitdaging, maar als een tango zich in 0.1 seconde omdraait en je door je virtuele kop schiet, kan dit best frustrerend zijn. Maar dit is op te lossen door de vijand van een grotere afstand onder vuur te nemen.

[Afbeelding: r6wallpaper.jpg]

Voor veel gamers was Rainbow Six een aangename verrassing toen deze tien jaar geleden uitkwam. Nog nooit eerder kwam strategie, tactiek en realisme zo prominent in een shooter aan bod. Red Storm heeft met dit spel het tactical shooter-genre enorm populair gemaakt, en zelfs tot op de dag van vandaag komen veel nieuwe games die zich "realistisch" of "tactisch" noemen lang niet in de buurt van de eerste Tom Clancy games. Rainbow Six is een ware pionier binnen het genre, en verdient daarom als eerste game de titel van Tangodown Klassieker.

Ga 'm spelen!

TS: ts.tangodown.nl (ww=tangodown) // Wiki // Falcon BMS //Youtube // Xfire groep // Steam groep
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
08-08-2014, 04:23 PM
Bericht: #2
RE: Tangodown Klassiekers - Rainbow Six





[Afbeelding: MIj6o.gif]

Tangodown: Teamspeak // Wiki // Youtube // Facebook // Xfire // Steam
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
08-08-2014, 04:50 PM
Bericht: #3
RE: Tangodown Klassiekers - Rainbow Six
Mooi verhaal! Deze heb ik niet meegepakt, maar alles erna praktisch wel Smile

[Afbeelding: sig?id=76561198003837901]
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
08-08-2014, 06:04 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-08-2014 om 06:13 PM door DeAdSeYe.)
Bericht: #4
RE: Tangodown Klassiekers - Rainbow Six
Ik heb deze game echt compleet plat gespeeld, als ik het 30x heb uitgespeeld is het misschien nog zacht uitgedrukt. Ik haat nog altijd wat Ubisoft uiteindelijk met de serie heeft gedaan. Ubisoft verdient nog niet eens meer de Tom Clancy licentie!

Raven Shield is één van de laatste goede Rainbow Six game. Deze game is goud waard!

Het gevoel wat ik bij deze game had, zal ik nooit meer krijgen.

Weten jullie dat er ook rechten zijn uitgegeven voor een film? Deze zijn nu in handen van Zack Snyder (bekent van 300), maar er is nog nooit iets mee gedaan!

"Your uselessness is epic"
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht




Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)