Tangodown.nl
Abandonware, DOS games, etc - Afdrukversie

+- Tangodown.nl (http://www.tangodown.nl/forum)
+-- Forum: Games - Overig (/forum-177.html)
+--- Forum: Games Algemeen (/forum-9.html)
+--- Discussie: Abandonware, DOS games, etc (/thread-852.html)

Abandonware, DOS games, etc - Nimster - 21-10-2009 09:42 PM

Ik ben vast niet de enige hier die is opgegroeid met DOS games. Smile Af en toe speel ik ze nog. Laten we het hebben over die games, en Abandonware (oude games die niet langer verkocht worden en dus legaal te downloaden zijn).

Ten eerste: Space Quest Replicated. Dit is geen oude game, maar een fan-made standalone Space Quest spel. In de stijl van de klassieke adventures van de eind jaren '80; dus EGA graphics, tekstcommando's en met dezelfde kenmerkende humor. Echt goed gemaakt, zeker aan te raden. Nu zeg je misschien: waarom zou ik alle commando's intypen? Valt wel mee hoor, de meeste commando's zijn gewoon kort (zoals "open door" of "look sign").

Ten tweede: Abandonia. Hier kun je een groot aantal DOS games downloaden, zoals ik zei volkomen legaal. Sommige games worden echter nog steeds verkocht (bijv. op GoG.com of Steam) en zijn dus niet te downloaden. Hier zijn een paar van mijn favorieten:

Space Quest 1
De eerste Space Quest. De Space Quest serie heb ik eigenlijk nog nooit gespeeld, dus die speel ik tegenwoordig. In dezelfde adventure stijl.

Police Quest - In Pursuit of the Death Angel
Adventure waarbij je politieagent bent. Erg leuk, maar ook best moeilijk.

Leisure Suit Larry 1 - in the Land of the Lounge Lizards
Deze behoeft geen introductie. De beste Larry game (hoewel de tweede ook goed was).

Prince of Persia
Beste platformer ooit?

Home Alone
Deze vond ik ook geweldig, zal wel iets te maken hebben met de obsessie die ik voor de film had. Tongue2

De meeste games (behalve SQ Replicated) draaien niet meer goed op de huidige PC's, dus je hebt DOSBox nodig, download deze hier. (vergt basiskennis van DOS commandline interface)

Anyway, misschien zien jullie er iets leuks tussen staan. In ieder geval leuke spellen voor tussendoor. Oh, en wat zijn jouw favoriete oude games? Happy

RE: Abandonware, DOS games, etc - zoog - 21-10-2009 10:15 PM

(21-10-2009 09:42 PM)Nimster schreef:  Oh, en wat zijn jouw favoriete oude games? Happy
Ik ga er binnenkort is ff goed tussen kijken, maar een aantal favorieten zijn zeker:

Retaliator - straaljager 'sim'
Police Quest inderdaad
Test Drive 3 - lekker door een 'groot' level rondrijden (bomen,rivieren,etc)
Stunts - achterlijke racetracks bouwen en daarna rijden
Hot Wheels - wedstrijden racen en auto's kopen/pimpen
Commander Keen - simpele platformer
MS Flight Simulator versie ? voor op DOS en Windows 3.1
Doom - schietuh
Duke Nukem - meer schietuh (2d welliswaar)
SimCity - generieke sloppenwijken bouwen met luxe villa's er naast

Ik had ooit op school is een 'handeltje' opgezet waarbij ik zoveel mogelijk games verzamelde en dan die weer verspreide onder de mensen die het wilde hebben. Had op een gegeven moment echt een achterlijk grote collectie, jammer dat ik die lijsten niet meer heb Tongue2 Denk dat ik toen ook nog geen idee had dat je er normaal gesproken voor betaalde. Later ben ik nog wel van die floppy's gaan halen in de Bart Smit, die hadden dat dan op de toonbank staan Smile

RE: Abandonware, DOS games, etc - Nimster - 21-10-2009 10:39 PM

Ja, ik wist vroeger inderdaad ook niet beter, af en toe kwamen er nieuwe diskettes met spellen binnen die ik vaak speelde. Waar die precies vandaan kwamen wist ik eigenlijk niet, ik denk dat mijn vader die kopietjes van collega's had gekregen ofzo. Dat je eigenlijk moest betalen voor games kwam totaal niet in me op, tot een iets latere leeftijd (~9 jaar). Toen ik ging soms met mijn vader mee naar computerbeurzen, waar ze vaak enorme rijen met diskettes hadden.

Stunts, Duke en Keen waren inderdaad ook heel goed. (Stunts en Keen zijn trouwens van die site te downloaden)

Ik weet eigenlijk niet of ik mijn diskettes nog heb. Sad Ik zal eens gaan zoeken. Is toch wel leuk om die dingen te bewaren.

19 jaar later en ik ben nog steeds PC gamer in hart en nieren, ik heb nog nooit een console gehad! Blush

Ook leuk trouwens:

http://www2.b3ta.com/heyhey16k/heyhey16k.swf

EDIT: heb jij die collectie nog, trouwens?

RE: Abandonware, DOS games, etc - zoog - 23-10-2009 09:27 AM

Die collectie ben ik ondertussen wel kwijt. Heel lang heb ik altijd alles bewaard van oude computers etc, maar op een gegeven moment is het gewoon afgelopen. Misschien staat het nog op een hier en daar rondslingerende harddisk maar ik vermoed dat ik (als dat zo is) het nooit meer terug ga vinden...