Tangodown.nl
XCOM: Enemy Unknown - Afdrukversie

+- Tangodown.nl (http://www.tangodown.nl/forum)
+-- Forum: Games - Overig (/forum-177.html)
+--- Forum: Simulatie & Strategie (/forum-180.html)
+--- Discussie: XCOM: Enemy Unknown (/thread-3583.html)

Pagina's: 1 2 3

XCOM: Enemy Unknown - Nimster - 19-09-2012 09:51 PM

[Afbeelding: cffJS.jpg]

Dit spel is aan mij voorbijgegaan, tot gisteren.

XCOM: Enemy Unknown, die in oktober uitkomt, komt regelmatig langs op Rock, Paper, Shotgun. Die zijn er behoorlijk positief over. Ik wist zelf niks van het spel, behalve dat XCOM een oude klassieke turn-based tactics game was, vergelijkbaar met Jagged Alliance 2. Ook kon ik me een nieuwe XCOM game herinneren, een first-person shooter, waarover old-school XCOM fans zich enorm kwaad maakten omdat het niks met de oude serie te maken had. Dat spel ziet er inderdaad ruk uit. Even dacht ik dat XCOM: Enemy Unknown dezelfde game was, maar na gisteren wat research gedaan te hebben kwam ik erachter dat het weinig te maken heeft met die FPS en volgens de fans juist wel een waardige opvolger zou zijn. Het spel wordt gemaakt door Firaxis en wordt uitgebracht door dezelfde uitgever, 2K.

Ik besloot dus om wat filmpjes te bekijken en ik ben meteen enthousiast geworden, vooral ook omdat ik JA2 een geweldige game vind.

In het kort: XCOM: Enemy Unknown is een isometric turn-based tactics spel waarin je Commander bent van het XCOM project, een internationale elite eenheid die is samengesteld om de buitenaardse dreiging die het leven op Aarde dreigt te vernietigen te weerstaan. Een soort Rainbow Six, maar dan met aliens in plaats van tango's. Tongue2 Als Commander vecht je met je units (maximaal 6 geloof ik) in battles, je levelt ze, je maakt tactische en strategische keuzes, je verdeelt skill points, en je creƫert een eigen basis met als doel om de wereld te redden (niet het meest originele plot, maar who cares).

Een leuk detail: units die doodgaan zijn permanent dood. Je zult dus gehecht raken aan je eenheden, net als in JA2. Indrukwekkend is dat je je eigen basis kunt ontwerpen, die je als een soort van schoenendoos van de zijkant bekijkt. Daar kun je je soldaten trainen, research doen, punten verdelen, geld uitgeven etc. Dit lijkt goed gebalanceerd te zijn. Je kunt niet zomaar al je punten aan alles uitgeven, je moet keuzes maken. Geef je veel punten uit aan je soldaten? Dan heb je misschien minder punten / geld om uit te geven aan bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek of andere dingen.

Zijn er hier XCOM fans? Wat vinden jullie van XCOM:UO? Is het een waardige opvolger?

Alleen al omdat er weer eens een turn-based tactics game uitkomt verdient XCOM:UO onze aandacht! Er zijn veel gameplay filmpjes en dev interviews op YouTube te vinden. Kijk maar eens.

RPS coverage
Steam link

[Afbeelding: 3sH0H.jpg]

In deze video leggen ze uit hoe de basis werkt:

Zou weleens een hit kunnen worden!

RE: XCOM: Enemy Unknown - Sacha - 20-09-2012 12:34 PM

Dit staat op een wishlist, wat na een lange lijst van games die ik nog moet spelen komt. :-(

Ik heb in het verleden wel een demo gespeeld van een oudere versie van die spel. Maar ik was er toen niet echt goed in...

RE: XCOM: Enemy Unknown - dikkeduif - 21-09-2012 05:32 PM

xcom was een van mijn favoriete games, en ik ga deze dus ook zeker kopen.
Het ziet er naar uit dat deze goed gaat worden. 't Is eigenlijk een beetje een remake van de eerste game, maar met wat aanpassingen.

Als je de oude xcom games nooit gespeeld hebt mis je wat!
Base building, perm death enzo, dat zat al in de originele games Smile
We zijn gewoon verwend over de jaren heen met revive en regen van health enzo Smile

RE: XCOM: Enemy Unknown - luuk - 21-09-2012 07:16 PM

is dit mmo

RE: XCOM: Enemy Unknown - Nimster - 21-09-2012 08:52 PM

(21-09-2012 07:16 PM)luuk schreef:  is dit mmo

Nee, hoe kom je daar bij? Biggrin Zie:

(19-09-2012 09:51 PM)Nimster schreef:  In het kort: XCOM: Enemy Unknown is een isometric turn-based tactics spel

Voornamelijk singleplayer dus (hoewel er wel MP in zit), waarbij jij als speler en de tegenstander omstebeurten een turn uitspelen.

(21-09-2012 05:32 PM)dikkeduif schreef:  Als je de oude xcom games nooit gespeeld hebt mis je wat!

Hetzelfde geldt voor JA2. Heb er ooit een thread over gemaakt maar niet veel liepen er warm voor. Best jammer eigenlijk, want turn-based tactics is leuke gameplay die tegenwoordig nauwelijks meer voorkomt. Daarom is het mooi dat er nog developers zijn die erin geloven. Hopelijk zorgt XCOM voor een revival van het genre. Smile

Gaan jullie hem pre-orderen?

EDIT: deze screen is win.

[Afbeelding: iWlUE.jpg]

RE: XCOM: Enemy Unknown - luuk - 22-09-2012 10:12 AM

het zag er wel mooi uit voor en mmo XD

RE: XCOM: Enemy Unknown - Nimster - 26-09-2012 07:14 PM

De demo is nu uit. Heb hem zelf nog niet gespeeld, maar de eerste berichten klinken niet goed. De UI schijnt enorm consolized te zijn. Niet een vrij te bewegen camera, vage controls, optimalisatie voor gamepad, etc. De demo is ook heel lineair. Blijkbaar kun je niet eens controls veranderen!

Ik ga hem vanavond downloaden.

RE: XCOM: Enemy Unknown - Sacha - 26-09-2012 10:56 PM

Beagle (man van CHkilroy) heeft een video gemaakt hierover:

RE: XCOM: Enemy Unknown - Nimster - 29-09-2012 09:04 PM

En, hebben jullie de demo al gespeeld? Ik nog niet (Win XP...). Hoe vinden jullie hem?

Nog een paar video's. In de PC playthrough zeggen ze dat de toetsen wel degelijk configureerbaar zijn, en je kunt zo te zien ook vrij de camera bewegen. Ook kun je gewoon op de base sectoren klikken. Dus waar die kritiek vandaan komt weet ik niet. En je hebt ook "Iron Man" mode, waarbij je niet kunt saven tijdens een missie. Dan is dood dus echt dood.

TotalBiscuit:

PAX 2012 PC playthrough (Impossible difficulty):

PAX 2012 multiplayer:

RE: XCOM: Enemy Unknown - djlexNL - 30-09-2012 08:41 AM

ik heb hem gekocht, nadat ik de demo heb gespeeld. Wat een goede gameplay en echt een leuke game.