Zoeken Welkom, gast! (AanmeldenRegistreren)

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
19-06-2012, 10:21 PM
Bericht: #1
[DEBRIEF] Special Ops di 19/06
DEBRIEFING

Datum: 19 juni 2012
Game: ArmA 2 coop
Missie: Special Ops
Spelers: Badassclown, Tom, Luuk, Spectre, Soussy, Sacha, JPtiger en djlex

Missie objectives
- uitschakelen van de vijandelijke mortierinstelling.
- mortar gebruiken voor opblazen van Ammotrucks.

Missie verloop
De groepen werden verdeeld in Alpha en Bravo. Sacha nam de leiding van Bravo over van Soussy die wat problemen had. Na een radiocheck is Alpha direct de heuvel op gegaan voor covering fire te kunnen geven.
Bravo ging links langs om de vijand te flanken. Ze stuiten op contact en overweldigden de vijand. Ze kwamen dichter bij het vijandelijk kamp en mortierinstelling. Alpha werd van verschillende kanten aangevallen en reageerde hier goed op. Echter had Tom pech en stond een vijand 3 meter voor hem die hem een headshot gaf. Alpha had na enige tijd geen idee waar Bravo was en zocht via de radioman, badassclown contact op met de radioman van Bravo, Sacha. Het bericht was dat ze in het westen waren en ver weg. Alpha besloot het camp te bestormen en ging richting het noorden.

Net aangekomen bij de mortierinstelling waar hevig gevuurd werd door de vijand werd er veel terug geschoten en helaas een friendlyfire bij Specter te betreuren viel. Luuk van Alpha nam positie in de mortier en wij deden een rondom beveiliging. Bravo vertrok naar de ammotrucks.
Na enige tijd liep de vijand op 10 meter naast Alpha, snel werd een een linie opgezet richting vijand en werd het vuur gelost. binnen no-time waren ze allemaal geneutraliseerd. Erg goed werk!!

Bravo had vijandelijk contact toen ze in het oosten van het stadje waren een BMP overmeesterde hun en Sacha kwam hierbij om. De ammotrucks werden duidelijk gemarkeerd op de kaart en Luuk gaf ze alle granaten die hij had Smile De vijanden bleven Bravo flink aanvallen.

Bijna alle granaten waren erdoor en de ammotrucks waren vernietigd. Alpha maakte zich klaar om Bravo te ondersteunen. Bij een rendevous op de kaart kwamen we elkaar tegen en konden we richting oost gaan voor de extraction.
met laag profiel kwamen we nog wat civies tegen en net voordat we op de extraction point kwamen zagen we nog een groep vijanden op meer dan 400 meter van ons af lopen. Deze vormden geen gevaar meer.

missie geslaagd!

plus- en minpunten

+ heel goede reactie op vijand
+ contact meldingen werden steeds beter
+ sectoren werden goed gedekt tijdens verplaatsen en halthouden
+ verplaatsing ging goed.

- te dicht op elkaar zitten
- friendlyfire (sorry)
- long range radio nemen van de gevallen en ammo natuurlijk!! Tongue2

De volgende Special Ops missie zal ik weer aankondigen, hopelijk worden we zo goed op elkaar ingespeeld.

[Afbeelding: 161100_l.jpg?v=616201220]
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
19-06-2012, 10:44 PM
Bericht: #2
RE: [DEBRIEF] Special Ops di 19/06
Ik zelf was niet echt te spreken over de missie en dan met name het optreden van team bravo. ( Lex, die Friendly Fire maakt me niks uit, kan gebeuren)

Het begon al in het begin, team bravo miste een vuurteamleader, toen zijn we richting het westen gelopen zonder een duidelijke volgorde, ik wou graag de dingen toepassen die ik gisteren had geoefend. Toen kwamen we vijanden tegen bij een gecrashten helikopter & wat tentjes. Naar minuten lang disscusieren was ik het zat en gaf ik Sacha de leiding omdat hij het meeste ervaring heeft op tangodown. Toen bleef jptijger zijn tactiek uitleggen waardoor er verwaring kwam.

Toen we er eindelijk uit waren besloten we toch om gewoon het tentenkamp aan te vallen in een linie-formatie. Dit ging helemaal fout omdat jptijger vooruit rende en soussy ons niet goed hoorde.
toen we een halt kregen en ons klaar maakte om te vuren zei ik tegen de VTL dat ik klaar was om te vuren. Ondertussen was Jptiger al aan het aftellen terwijl dit een taak is voor de VTL. Daardoor was er geen maximaal vuur op de vijand omdat er opnieuw verwaring was.

Nadat de vijanden werden uitgeschakeld liepen we naar het noorden terwijl we over de radio van Alpha steeds messages kregen over patrols onze kant op.

Toen wilde we een een arrowhead-formatie voort bewegen alleen die ging opnieuw mis omdat sommige niet in formatie bleven en toen begon ik te twijfelen of iedereen de theorie van de website wel kende want je hoeft voor zulke manouvers geen training te hebben gehad om te weten wat je moet doen als je de wiki hebt gelezen. maar goed.

Toen we de patrol zagen waar Alpha het over gingen (in mijn ogen) een ontactische beweging naar rechts maken waardoor we bij de rotsen kwamen onderaan de heuvel waar alpha opzat.

Toen begon de patrol weer te lopen en ze kwamen onze kant in, het duurde heel lang voordat we het bevel vuren kregen en ik gok dat de vijand nog geen 7 meter voor mij stond maar hij zag me gelukkig niet. Maar die beslissing moest geen seconden later komen want dan waren er meer casualties geweest aan onze kant.

Nadat de vijand was neergehaald werd ik van achtere geschoten, kan gebeuren door de mis-comminucatie.

Sorry, jptiger als ik nu wat fel reageer, maar let de volgende keer op wat de VTL zegt en blijf op je plek in de formatie. Ga niet in discussie als de VTL een beslissing heeft gemaakt want dat komt het team niet ten goede. Een missie is ook om van te leren dus ik hoop dat je er iets van hebt geleerd, en ik hoop dat je dit beschouwd als positief commentaar.
Reageren op dit bericht
20-06-2012, 01:09 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-06-2012 om 01:25 AM door TomH.)
Bericht: #3
Effe een paar punten die mij opvielen vooral bij alpha omdat ik daarbij zat: iets beter opletten, beter communiceren, niet te dicht bij elkaar kOmen en de omgeving goed in de gaten houden!

@lex ook al is iets niet helemaal duidelijk probeer zo snel en zo goed mogelijk te reageren! Voorbeeldje: we liepen nog geen 5min of er waren al 3 vijanden van noord naar zuid/ aan onze rechter kant op ong 20 tot 50 meter langs ons heen ik was laatste man en was de eenige die ze zag dus riep ik 3x over de radio contact zuid-oost close maar niemand reageerde en iedereen liep gewoon droog door (we hadden echt geluk dat zei ons niet zagen) even later toen we hald hielden was de fijand nog steeds close maar ze hadden ons nog niet gezien dus liep ik naar lex om te vragen waarom er niet gereageerd werd en ik kreeg als antwoord: je zei niet dat we moesten halthouden en toen dacht ik echt effe van wtf dat is geen reden om het te negeren en daarbij komt dat ze dus gewoon op ong 20 meter afstand langs ons heen liepen en dat het alleen mij als laatste man opviel xD

En nog 1 ding als iemand ergens problemen mee heeft en daardoor zijn rol moet worden overgenomen laat dat dan door iemand doen die de rol snapt en aankan! (in dit geval ging dit blijkbaar niet helemaal goed met vtl bravo)

Ps: vat de dingen die ik schrijf nooit verkeerd op want ik bedoel ze nooit lullig het zijn meestal gewoon een aantal verbeterpunten!
Reageren op dit bericht
20-06-2012, 03:48 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-06-2012 om 04:10 AM door Sacha.)
Bericht: #4
Kort een recap:
  1. Uit van Soussy's TeamSpeak/ACRE was een groot gemis. Veel van de problemen die Bravo aanvankelijk had heeft ook hiermee te maken denk ik.
  2. Na de eerste herstart was Bravo collectief vergeten dat deze een andere route moest lopen. Instructies over de radio van de Drill Instructor werkte ook niet mee omdat iedereen gedrilled was zijn instructies op te volgen, was het niet dat dit eigenlijk niet van toepassing was. Dus een staggered colomn gaf hiermee meteen de nodige verwarring.
  3. Tussen de scheiding van Alpha en Bravo en de tentenkamp was er de nodige verwarring. Met Soussy afwezig to beat us into submission waren er twee stuurlui aan wal. Nadat de tentenkamp van de vijand was opgelost ging het een stuk beter.
  4. Spacing. Spacing! SPACING! SPACING!
  5. De dood van Spectre had twee oorzaken. 1) Lex had geen NightVision aan voor welke reden dan ook, had hij dit wel aan gehad. Dan had hij de lasers van onze team gezien. Deze hebben we expres aan gedaan om te voorkomen dat zodat wij elkaar konden onderscheiden in het donker. 2) Na een opmerking van Soussy besloot ik de squad dekking te laten nemen bij de nabijgelegen rotsen ivm de aankomende patrols. Zonder dat wij dat wisten zaten wij in de voortuin van Alpha squad die niet wisten waar wij zaten en bij het eerste vuur direct op ons begonnen te vuren met de veronderstelling dat wij de vijand waren.. Ik verwijt de dood van Spectre voor een grootdeel aan mezelf.
  6. Eenmaal op locatie hebben we twee fouten gemaakt: 1) we hadden niet de juiste tools bij ons. Behalve Soussy wisten JP en ik niet waar wij precies zaten. Vandaar dat onze readings en dots on the map off waren. Ik werkte op basis van de kaart, en deze was niet zo accuraat als ik hoopte. We hadden hiervoor een fatsoenlijke range finder moeten hebben en een GPS. Werken met een laser, een kompas en een disfuctionele kaart wil niet werken. 2) Niemand hield onze 6 in de gaten. Wij waren bezig met spotten en uitrekenen en een manier te vinden om shit te markeren, in zoverre dat we allemaal de Taliban strijder achter ons geheel gemist hadden.
  7. Nadat wij terug vuurde vielen wij op, met gevolg dat de IFV ons onder vuur konden nemen met mijn dood tot gevolg. (onbedoeld blokkeerde Soussy de ingang van de deur met zijn prone houding waardoor ik de 2e TDNL kogelspons kon spelen.)
  8. Na mijn dood vergaten JP en Soussy mijn Peleton Radio mee te nemen, gelukkig was Soussy's ACRE stuk.

Mijn suggesties voor in de toekomst:
  • Sneller Alpha en Bravo hun eigen radio kanaal laten gebruiken.
  • Use the right tools for the job.
  • Een kwartier eerder beginnen zodat mensen hun gear nog kunnen checken.

Dit is mijn eerste keer dat ik VTL ben geweest en ik moet zeggen: het bevalt me wel en is wat mij betreft voor herhaling vatbar. Ik blijf het jammer vinden dat er in het proces door beide squads fouten zijn gemaakt wat geleid heeft tot een TK. Iets wat wel mijn 'eerste keer' zal maskeren.

Lex, bedankt voor een leuke coop missie. Ik kijk uit om vaker met elkaar te streven naar een doel. Smile

(20-06-2012 01:09 AM)TomH schreef:  En nog 1 ding als iemand ergens problemen mee heeft en daardoor zijn rol moet worden overgenomen laat dat dan door iemand doen die de rol snapt en aankan! (in dit geval ging dit blijkbaar niet helemaal goed met vtl bravo)

Los van de chaos die aanvankelijke heerste (zie boven) ging het best goed (vind ik, ik weet niet wat JP, Spectre en Soussy ervan vonden).

Maar wat je zegt is niet gek, maar pas als je het breder neemt. Wat je eigenlijk bedoeld is dat we pro-actief moeten zijn en rollen moeten kunnen vervullen waar we aanvankelijk niet voor zijn ingedeeld.

Uiteraard moeten we wel in staat zijn deze rollen kunnen vervullen. Zo zal ik mezelf nooit als vrijwilliger opgeven voor vliegtuigpiloot. Maar alles van medic, tot VTL, tot tank commandant of chopper piloot zal ik mezelf opgeven als vrijwilliger als iemand wegvalt of aantoonbaar (nog) niet geoefend is voor de rol die hij uitoefent. Maar dit verschilt van persoon tot persoon wie wat kan.

Spectre,

Je hebt gelijk dat het aan het begin een rommeltje was bij Bravo aan het begin. Ik vind het ook rot voor je dat je op zo'n vroege stadium van de missie sneuvelt mede hierdoor. Ik hoop dat je me kan vinden in wat ik hierboven heb beschreven betreft onze kant van de missie.

Als ik wat voor je kan doen om het goed te maken, dan hoor ik dat graag.

(19-06-2012 10:44 PM)Spectre schreef:  Naar minuten lang disscusieren was ik het zat en gaf ik Sacha de leiding omdat hij het meeste ervaring heeft op tangodown.

Ik ben bang dat ik je moet teleurstellen. Je kent de gezegde " Assumption is the mother of all fuck-ups"?

Als je kijkt naar de ledenlijst van dit forum, dan zie je mij al bovenaan pagina twee verschijnen. Zie: http://www.tangodown.nl/forum/memberlist...20&page=2.

Persoonlijk had ik liever Soussy als VTL, maar door zijn stukke ACRE had hij zichzelf zeer begrijpelijk terug getrokken van deze functie.

Maar goed, dan weten we dit voor in het vervolg.

(19-06-2012 10:44 PM)Spectre schreef:  Toen we de patrol zagen waar Alpha het over gingen (in mijn ogen) een ontactische beweging naar rechts maken waardoor we bij de rotsen kwamen onderaan de heuvel waar alpha opzat.

Zie mijn uitleg hierboven, ik wou ons uit het zicht nemen van een eventuele patrouille en ons achter hardcover zetten mocht het escaleren.

Pain isn't real beyond the individual who feels it. But the nail is real.
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
20-06-2012, 04:25 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-06-2012 om 04:26 AM door Soussy.)
Bericht: #5
Helaas mijn acre haperde anders was het wel anders gelopen, zeer goed ingestapt Sascha vond dat je het goed deed als VTL.
@spectre,
Volgens mij heb ik een stuk gemist?
Als het goed is werd gezegd het kamp benaderen in linie vorm, vijandelijke eenheden hebben geen NVG, houdt vijand onder schot indien ze ons ontdekken, gelijk elimineren, wij benaderden ze veilig, alleen aftellen had jp niet moeten doen, maar aan sascha overlaten.
Als je goed oplette was dan ook JP de enige die als eerste schoot en en wij ons aan het aftellen van sascha hielden.
De patrol waar alpha het over had, werd al eerder door mij gespot met de laser, wij lagen onder aan de dal in het open en ik zag een rotsen partij (hard cover) en zei dat tegen Sascha, misschien meer aandacht bij de communicatie leggen, want het kan best snel gaan.
Sascha wou een wedge hebben in plaats van arrowhead. Biggrin
@TomH,
Ik vind niet dat je daar over kan oordelen, simpel aangezien je niet in het team zat.
Sascha deed het verbazingwekkend goed vond ik.
Hield de snelheid erin, maar hanteerde ook de rust voor onze veiligheid.
En uiteindelijk is het mijn verantwoordelijkheid dat mijn acre niet werkte dus als er iemand al schuld heeft Tongue2.

ps als je je afvraagt waarom op dit tijdstip posten, je weet wat ze zeggen van vroege vogels, die vangen de dikste wormen.

[Afbeelding: tangodownsig.jpg]
Reageren op dit bericht
20-06-2012, 09:10 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-06-2012 om 11:43 AM door Storm.)
Bericht: #6
Even kort hoe ik mijn eerste missie / spec ops heb ervaren!..

vooral de spacing is echt een must!! ik zelf had af en toe de neiging om toch dicht op iemand te kruipen maar werd er op geattendeert dat ik achteruit moest ,, bedankt ervoor!.

Omdat het mijn eerste missie / spec ops is was ik ook voor het eerst Radio man .. en ik moet zeggen, Het viel echt niet tegen!. alleen ik snap de grote radio's niet 100% daardoor hoorde ik af en toe Bravo niet goed door de radio of het kwam niet aan!!.. De team kill was echt jammer. Ik zelf dacht dat het meer een teamkill was doordat de vijand precies in de lijn stond van spectre en leks deze neer schoot? Bij alpha hadden we ook een klein gelukje omdat de vijand nog geen 3 meter van ons afliep en we dachten dat he BRAVO was. tot iemand zei dat is Vijand waarnaa we ze een laag van kogels gaven!. Bij de mortier werd er geklaagd dat we verkeert schoten.. dit vond ik wel jammer omdat daarop een kleine complain*(weet niet welk woord ik daravoor anders moet gebruiken)* kwam .. Maar het was Luuk zijn eerste keer dus fouten kan gebeuren!.. ***misschien weer een punt om op te trainen!!*** Ik heb ook gemerkt (of dat ligt aan mij) dat Lex de radio af en toe niet hoorde of niet op reageerde dit kwam omdat ik lex uit het oog had en hem niet kon zien!. Ik heb graag dat ik iedereen in 360 toch wel beetje kan zien aangezien we maar met 3 man waren!.

ik heb voor de rest geen aanmerkings punten omdat het opzich nog wel soepel liep bij Alpha te minste bij bravo heb ik weinig tot niets meegekregen.

kleine tips

-Nacht trainingen doen!!
-mortier training
-Radio training (misschien handig bij een nachtraining)

met vriendelijke groet,

Brain / Clown

Edit: Ik weet niet of het opgevallen is maar ik praat veel met engelse worden over de radio.. is dit een probleem of>?

[Afbeelding: oX6Txnq.png]
Reageren op dit bericht
20-06-2012, 09:17 AM
Bericht: #7
@sascha ik wist precies waar ik zat, had het ook aangegeven op kaart, aleen stond er nog een oude RV van bravo op,

verder ging de missie wel goed, was niet heel moeilijk, jammer dat bij bravo de comunucatie slecht was, had daarna aangeboden als VTL omdat soussy uitviel, dit is wss aleen niet goed doorgekomen waardoor alles heel onduidelijk werd, zeker ook omdat ik de briefing aleen had gehoord, verder was de uitvoering in orde

if you respect nature, nature will respect you
follow me on twitter: @jp_tiger
Reageren op dit bericht
20-06-2012, 11:23 AM
Bericht: #8
Er is altijd ruimte voor verbetering, daarom lees ik graag debriefs om zo ervaringen van anderen te lezen.
En met de kritiek kun je altijd wat zolang het opbouwend is.

[Afbeelding: tangodownsig.jpg]
Reageren op dit bericht
20-06-2012, 11:28 AM
Bericht: #9
Helemaal met Soussy eens.

[Afbeelding: 161100_l.jpg?v=616201220]
Reageren op dit bericht
20-06-2012, 11:40 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-06-2012 om 11:40 AM door Storm.)
Bericht: #10
Ik heb btw ook nog stuk opgenomen (Vanaf het schieten van de mortier) was namelijk vergeten Fraps aan te zetten xd dus ik weet niet of hier nog wat informatie uit te halen valt?

mvg,

Brain / Clown

[Afbeelding: oX6Txnq.png]
Reageren op dit bericht

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)